Wednesday 1 June 2011

Senyum Lagi 9


BAB 9



Beberapa orang teman memandangku semacam saja. Aku buat tak kisah. Mungkin mereka hairan melihat aku ke kelas sebelum beberapa minit kelas bermula. Selalunya pensyarah yang dahulu masuk ke kelas dari aku.
“Awal kau hari ni, Wan” sapa Sofian teman sekelas yang duduk di belakangku.
“Aku datang awal tak boleh ke?”
“Bukan macam tu. Aku hairan tengok kau datang awal hari ni, kalau tidak ....” luahnya tanpa berselindung.
“Apa? Kalau tak pensyarah dah masuk kelas baru nampak muka”
Belum habis dia bercakap cepat kupintas. Dia mengangguk sambil senyum.         “Itu aku punya suka yang kau sibuk – sibuk apa hal?”
Berubah wajah Sofian. Biarlah kalau dia kurang senang dengan bicaraku itu. Aku peduli apa. Beberapa orang teman perempuan geleng kepala melihatkan kejanggalan mereka atas sikapku itu.
Profesor Karim sudah masuk ke kelas. Sepanjang kelas bermula, kulihat Boy tegak 90 darjah ke depan tidak menoleh ke kiri ke kanan seperti kelazimannya. Mulutnya pun asyik terkunci saja. Tiada lagi mulut murainya. Dalam hati aku senyum. Gelihati tengok telatah Boy.
“Herry....” suara Profesor Karim memecah kesunyian kelas.
Boy nampak tersentak. Lambat – lambat dia mengangkat kepala. Susah aku hendak kawal diri mengelakkan dari senyum.
“Ya Prof”
“Kenapa hari ni asyik tunduk je?”
Boy tersengih. Kemudian Profesor Karim mengalih pandangannya kepadaku.
“Hah, kamu Irwanna kenapa juga diam?”
Aku mencebik bosan. Jadi sasaran juga. Memang tidak pernah lepas. Sebab itu juga aku seringkali bercerita tentang kelas profesor si misai lentik ini sebab dia suka sangat menyibuk tentang hal aku tidak seperti pensyarah yang lain. Agaknya dia ada hati kat aku kot? Ha... ha... ha.... selisih 44 malaikat. Tidak rela aku dapat laki seperti dia kuat sangat berleter. Umur pun hampir sebaya dengan abah. Eee... jauh – jauhkan.
“Kenapa? Bergaduh dengan Herry ke?” duganya.
Teman – teman memandang kami. Dalam hati habis – habis aku kutuk profesor misai melentik ini. Aku angkat bahu.
“ Apa ler prof ni, banyak cakap salah, diam pun salah” balasku.
“Tak, sebenarnya saya hairan juga tengok perubahan kamu berdua ni. Ahh.... Herry, kenapa dengan muka kamu tu? Lebam je saya tengok”
Boy diam. Aku buat – buat tak dengar. Sengaja aku sibukkan diri dengan menconteng – conteng kertas. Segala penerangan Profesor Karim sudah tidak kupedulikan. Di otakku kini cuba memikirkan strategi apa yang harus aku gunakan untuk menumpaskan Hendi, pelumba yang dikagumi oleh geng – gengku.
Tepat 10.00 malam, aku tiba di tempat yang dijanjikan. Teman – teman sudah sedia menantiku. Malam ini seperti malam – malam yang sudah aku memecut motorku menyaingi 30 orang lawanku. Ternyata sainganku malam ini hebat – hebat belaka. Berkat kesungguhan dan kepintaranku, akhirnya aku berjaya melepasi garis penamat. Teman – teman bersorak gembira.
“Hebat kau, Wan” puji Jojo.
“Tengok orang ler” balasku bangga.
“Irwan!” pantas aku menoleh.
Elvat jaguh yang digeruni oleh teman – temanku mendekati kami.
“Kau belum diiktiraf juara. Ada satu perlumbaan lagi yang harus kau tempuhi”             “Maksud kau?”
“Aku beri tempoh untuk kau bersedia. Kalau kau benar – benar jaguh, bulan depan bos aku nak bertarung dengan kau. Kau terima cabaran ni?”
“Okey, aku akan tunggu” jawabku pantas.
Aku dan teman – teman terus meraikan kejayaanku. Malam ini kami berpesta betul. Gelak ketawa tidak henti – henti. Ada – ada saja yang hendak diceritakan. Apa lagi dengan kehadiran Kudin yang pandai buat lawak sehingga kami tidak kering gusi dibuatnya.
“Wan...” satu suara memanggilku.
Serentak kami menoleh. Kulihat Boy terpacak berdiri dengan muka seposen.            “Alah, kau ni Boy, kacau ler” rungut Die.
“Maaf, aku nak cakap dengan Wan” pintanya.
Aku pura – pura tak dengar. Kudin mencuit bahuku.
“Dia nak cakap dengan kau”
“Beritahu dia aku takde masa” ujarku menyuruh Kudin mewakiliku.
Sedikit pun aku tidak sudi melihat wajahnya.
“Wan tak nak cakap dengan kau” beritahu Kudin.
“Sampaikan maafku kat dia”
Boy berlalu.
“Wan, dia minta maaf”
“Alaa, kau ni Kudin buat apa pedulikan dia” rungutku.

No comments:

Post a Comment