Wednesday 17 August 2011

NoVeL : GuruKu CintaKu, Cikgu Itu KekasihKu.....7



BAB 7

“Apa yang kau cakap pada mama aku hah!”
Aku memalingkan tubuh Dennis Lee untuk menatap wajahku. Sepantas kilat tanpa dijangka, tanganku hinggap di wajahnya. Wajahnya terpaling. Pantas saja tangannya menyentuh pipinya yang tampak merah merona. Kelas terus saja senyap. Semua memandang ke arah kami. Aku menarik nafas puas.
“Kau nak buat apa ni? Lepaskan tanganku!” jeritku bila saja Dennis Lee menarik tanganku membawaku melangkah meninggalkan kelas.
Aku berkeras cuba melepaskan pautan tangannya. Namun ternyata genggaman tangannya terlalu kuat. Aku terheret mengikut gerak langkah Dennis Lee. Tanganku hanya dilepaskan tatkala aku dan Dennis Lee berada di bawah pohon pokok ini.  Hanya kami saja berdua di sini. Jauh daripada kebisingan dan keriuhan teman – teman mahupun warga sekolah yang lain.
“Kau yang cakap kat mama aku kan?” ulangku minta kepastian.
“Ya aku yang cakap. Aku tak boleh biarkan keadaan awak berterusan sedemikian” tegasnya mengakui tindakannya.
“Kau tak perlu masuk campur urusanku!” lantang saja suaraku.
Kedengaran keluhan panjangnya. Dennis Lee menatapku. Wajahnya begitu serius tidak seperti selalu.
“Aku tak mahu awak terus tenggelam dalam angan – angan awak. Kalau dibiarkan lama – lama awak boleh terluka sendiri. Paling penting aku tak mahu awak mengadaikan maruah awak sebagai seorang gadis. Apatah lagi awak hanya bertepuk sebelah tangan. Semua ini kalau tersebar di sekolah pasti awak akan dikutuk, maruah awak akan tercemar. Itu ke yang awak mahu?” lantang juga suara Dennis Lee.
“Pelik benar ke seorang pelajar mencintai gurunya?”
Aku tidak mahu menjawab persoalannya. Sebaliknya satu persoalan pula yang aku ajukan kepadanya. Aku inginkan penjelasan ikhlasnya. Hinakah seorang gadis yang bergelar pelajar mencintai seorang gurunya? Ramai juga guru yang memilih pelajarnya untuk dijadikan teman hidupnya. Jadi tidak salah kalau sekadar aku menyemai rasa cintaku untuk Cikgu Elvart Hee. Lagipun tidak pernah pun aku mendengar kenyataan yang dia sudah punya isteri, tunang mahu pun kekasih.
“Awak tak terfikir ke perbuatan awak ni juga akan melukakan perasaan Cikgu Elvart Hee. Malah boleh menimbulkan pandangan serong dan fitnah kepadanya. Awak mahu ke bertanggungjawab jika semua ni berlaku?” sekali lagi Dennis Lee meminta aku menjawab pertanyaanya.
“Aku sedia dan rela bertanggungjawab bila – bila masa saja. Tiada apa yang menakutkan aku mahu pun yang mampu menghalang aku kerana aku benar – benar ikhlas dan yakin dengan perasaanku” tegasku berani.
Aku dan Dennis Lee berpandangan. Tiada suara yang bersahutan lagi. Keadaan itu berlanjutan agak lama.
“Mulai sekarang jangan masuk campur urusanku lagi. Sekali pun aku jatuh tersungkur dan menderita” pintaku serius.
“Deliya........”
Dennis Lee mengeluh lagi. Aku terus saja melangkah meninggalkannya. Biarlah tamat sini saja hubunganku dengan Dennis Lee yang sudah sekian lama menjadi sahabat akrabku. Ini pilihannya dan aku sudah pun memutuskannya.
******************************************************************

“Bulan depan Nia akan pindah sekolah baru. Mama dah uruskan segalanya” bicara mama ketika kami menikmati sarapan.
Aku hanya mengangguk. Mama sudah membuat keputusannya. Maka aku tidak boleh melakukan apa – apa lagi selain mematuhi dan menerimannya dengan penuh redha.
“Balik sekolah nanti, Nia bacalah maklumat tentang sekolah tu. Mama ada letak kat bilik bacaan” tambah mama.
Aku mengangguk sekali lagi. Bingkas saja mama bangun. Aku hanya mampu memerhatikan langkah mama meninggalkan ruangan ini. Di sekolah aku menjadi begitu pendiam. Aku mengasingkan diriku dari teman – teman. Aku mahu menghabiskan masaku menikmati suasana sekolah ini tanpa sebarang gangguan. Betapa perasaan sayangku terhadap sekolah ini tidak mampu menghalangku pergi. Aku perlu patuh pada kehendak mama.
Hari ini sudah dua kali aku ponteng kelas Cikgu Elvart Hee dengan bersebab. Aku memberikan alasan logik untuk tidak mengikuti kelasnya. Aku memaklumkan bahawa aku sibuk menguruskan perpindahanku dan perlu lebih kerap berjumpa dengan pihak pentadbiran sekolah. Hari ini buat kali terakhir aku mengikuti kelas Cikgu Elvart Hee. Pandanganku menyoroti setiap gerak gerinya. Tenanglah hati. Jadilah tabah setabahnya. Sedikit masa lagi aku tidak akan berpeluang merenung seraut wajah ini lagi. Aku tidak berkesempatan juga mendengar suaranya yang menyenangkan hatiku. Pasti berganda – ganda rinduku buat lelaki ini.       
“Saya takkan lupakan cikgu. Terima kasih kerana memberi dorongan kepada saya untuk terus belajar. You are the best in my heart” tuturku perlahan lalu menghulurkan tanganku kepadanya. Cikgu Elvart Hee hanya tersenyum tidak mengerti maksud tersirat bicaraku.
“Saya kecewa kerana saya kehilangan seorang excellent student in my class” tuturnya serius tampak sedikit hampa.
Menitis air mataku tatkala mendengar bicara Cikgu Elvart Hee itu. Cepat saja kukesat. Aku tersenyum dalam sendu. Begitu bererti bicara itu buatku. Inilah pertemuan terakhirku dengan Cikgu Elvart Hee, cinta pertamaku. Kutinggalkan cintaku di sini bersama persahabatanku dengan Dennis Lee. Antara aku dengan dia, sudah ada haluan hidup sendiri.

“ Mama, Nia akan tinggal asrama. Nia dah kemaskan barang – barang Nia” tuturku perlahan.
Mama menatapku. Lama juga dia tidak bersuara. Barangkali dia sedang membuat pertimbangannya. Maklumlah keputusanku itu agak drastik. Selama ini aku tidak pernah berjauhan dengan mama untuk satu jangka masa. Paling lama pun tiga hari saja mama pernah meninggalkan aku atas urusan kerja.
“Kalau itu dah keputusan Nia, mama ikut saja” putusnya.
Aku menarik nafas lega. Syukur kali ini kami sependapat.
“Nia nak masuk bilik. Nak pastikan takde barang yang tertinggal nanti” tuturku minta diri.
Mama mengangguk. Baru beberapa langkah aku meninggalkan mama, namaku dipanggil membuatkan langkahku terhenti. Aku menatap mama.
“Kenapa tiba – tiba je Nia nak tinggal di asrama? Nia marah mama?” bertalu – talu soalannya diajukan kepadaku.
Aku geleng kepala. Walaupun aku sedikit terkilan dengan sikap mama, namun untuk marahkan dia, langsung aku tidak terfikir. Aku tidak layak dah tiada hak untuk menyimpan perasaan itu terhadapnya. Sebetulnya aku ingin membuka lembaran hidup baru yang lebih ceria. Aku ingin segera melupakan Cikgu Elvart Hee. Justeru untuk melakukan semua ini aku tidak boleh bersendirian. Aku harus dikelilingi keriuhan dan keceriaan ragam teman – teman. 
“Maafkan mama. Semua ni salah mama juga. Kalau mama lebih banyak luangkan masa bersama Nia, sudah pasti semua ni takkan berlaku. Nia takkan tercari – cari kasih sayang di luar” luah mama.
Aku tergamam mendengar bicara mama. Ku tatap wajah mama. Bebola matanya berkaca – kaca. Sungguh aku tidak sangka akan berhadapan dengan mama dalam keadaan sedemikian. Sama sekali tidak pernah. Mama wanita besi, tidak pernah mempamerkan kedukaanya untuk jadi tatapan orang lain. Segera aku melangkah mendekati mama. Terus saja kupeluk tubuh mama. Tangisanku dan tangisan mama bersatu.
“Bukan salah mama. Nia hanya ingin jadi seteguh mama” luahku.
Terasa lembut usapan mama. Tangannya lembut menepuk – nepuk belakangku. Wajahku ditatap.
“Nia akan jadi lebih baik dari mama”
Kupandang mama. Kami saling bertukar senyuman.

No comments:

Post a Comment