Sunday 1 June 2014

Awak Jodohku Lagi!....7 & 8



BAB 7
                        Niyyaz Nazuha menatap rumah yang tersergam indah di bawah kaki bukit itu. Sudah sekian lama Niyyaz Nazuha tidak menjejakkan kaki ke situ. Di situlah dia pernah menganyam angan-angan cintanya dan akhirnya dia tersedar dari mimpi indah itu. Di situlah juga Niyyaz Nazuha mempertarungkan semangat cintanya dengan kesudahan dirinya tewas dalam pertarungan itu.

Kemudian dia mula belajar menerima kenyataan yang menyakitkan dengan pasrah. Niyyaz Nazuha menjadi manusia yang redha menerima ketentuan-Nya.  Dalam masa yang sama gadis ini masih menyalahkan dirinya.
“ Assalamualaikum.............” sayup-sayup suara Niyyaz Nazuha memecah keheningan senja itu. Muncul seorang perempuan tua yang sangat dikenalinya. Datin Sharifah terkedu panjang. Sepasang mata tua itu tidak menyangka akan menatap gadis ini terpacak di depan pintu banglonya. , Datin Sharifah nampak terkejut sangat dengan kemunculan Niyyaz Nazuha ini. Senyuman mekar terukir di bibir gadis ini.
“Yaz......” suaranya sarat dengan kesayuan. Sekelip mata sahaja tubuh Niyyaz Nazuha berada dalam pelukan Datin Sharifah. Nyatanya tangisan mereka terlebih dahulu menyapa pertemuan itu. Sungguh menyayat hati. 
“ Mama betul-betul rindukan Yaz” ujar Datin Sharifah hiba seraya menatap wajah Niyyaz Nazuha cuba melempiaskan kerinduan yang terbuku selama ini. Niyyaz Nazuha tersenyum memandang Datin Sharifah. Tangan Niyyaz Nazuha mengesat air mata perempuan ini.
“ Datin, apa khabar sekarang?” tanya Niyyaz Nazuha lembut. Datin Sharifah menatap wajah Niyyaz Nazuha. Nampak terkilan sedikit.
“ Kamu dah tak sudi panggil saya mama?” soalnya sekali gus melontar diri Niyyaz Nazuha dalam delima.  Dia terdiam. Serba salah. Niyyaz Nazuha berharap perkara kecil ini tidak akan mengguris hati kecil Datin Sharifah.
“Maafkan saya mama.......” balas Niyyaz Nazuha dengan rasa janggal memanggil Datin Sharifah sedemikian setelah terlerai hubungan yang terjalin antara mereka. Datin Sharifah kembali senyum. Begitu senang hatinya dipanggil sedemikian. Betapa bermakna panggilan itu buat dirinya.
“Bukankah kita dah janji dulu kamu akan tetap jadi anak mama” balasnya cuba mengingatkan Niyyaz Nazuha.’ Ahh... tentunya Idlan tak mahu berkongsi kasih denganku lagi. Aku tak nak menjadi perampas. Cukuplah aku rampas kehidupan ceria Idlan tiga tahun lalu’.... Niyyaz Nazuha bermonolog sendiri.  Pantas sahaja tangan Datin Sharifah menarik lembut tangan Niyyaz Nazuha memasuki banglo itu. Kedatangan gadis ini sangat menggembirakannya.
“Mama nak berbual panjang dengan kamu” ujar Datin Sharifah begitu teruja. Datin Sharifah menatap Niyyaz Nazuha lagi. Tangan Niyyaz Nazuha digenggam erat.
“Kamu dah jumpa Idlan?” soalnya. Niyyaz Nazuha mengangguk.
“Apa pendapat kamu tentang dirinya sekarang?” soalnya lagi masih berkisar tentang anak muda itu. Senyap. Nampak Niyyaz Nazuha sedang berfikir seketika. Sukar dia hendak menyusun bicara. Apatah lagi berbicara tentang Idlan Raid bukannya sesuatu yang mudah.
“Saya tak de kesempatan berbual panjang dengannya, mama” jelas Niyyaz Nazuha. Dahi Datin Sharifah berkerut. Kurang senang mendengar bicara yang baru sahaja didengarnya dari mulut gadis ini. Ini bukan satu petanda yang positif.
“ Kerja sebumbung tak selalu jumpa?” soalnya janggal.
“ Kami masing-masing sibuk, mama. Lebih-lebih lagi sejak kebelakangan ini banyak sangat projek yang perlu dibereskan” terang Niyyaz Nazuha tentang hakikat itu. Kedengaran keluhan kecil Datin Sharifah. Dia mengharapkan Niyyaz Nazuha dan anak mudanya sentiasa berdampingan. Itu yang membuatkan kemesraan akan terjalin antara mereka. Dari kemesraan itu pula boleh menjalinkan hubungan yang lebih jauh dan bermakna. Tidak ada salahnya jikalau Idlan Raid dengan Niyyaz Nazuha bersatu kembali. Harapan ini yang sarat bermain di benak Datin Sharifah.
Niyyaz Nazuha pula merasakan adalah menjadi tanggungjawabnya bagi menyedarkan Datin Sharifah agar menerima hakikat perpisahan mereka. Dia tidak mahu ada kaitan dengan pemuda itu lagi. Biarlah pemuda itu bebas dari kenangan lalu mereka. Sesungguhnya, Idlan Raid berhak menentukan semua itu. Niyyaz Nazuha tidak mahu bertindak kejam lagi.
“ Kamu dah banyak berubah. Sekarang kamu dah pandai bercerita tentang kerja” komen Datin Sharifah. Niyyaz Nazuha tersenyum sendiri. Inilah dunianya sekarang.
“ Mestilah mama, kehidupan saya dah berubah” balas Niyyaz Nazuha jujur. Datin Sharifah tersenyum. Senang hatinya menyaksikan keceriaan gadis ini.
“ Kamu dah melupakan peristiwa lalu?” soalnya lagi. Niyyaz Nazuha menatap wajah Datin Sharifah. Perlahan-lahan Niyyaz Nazuha mengangguk.
“ Baguslah kalau begitu, tapi Idlan..........” Bicara Datin Sharifah tergantung. Niyyaz Nazuha menatapnya. Cuba memahami maksud tersirat di sebalik bicara itu. Hampa. Dia mendengar keluhan kecil Datin Sharifah yang tiada noktah.
“Mengapa dengan Idlan, mama? Dia masih kecewa?” bertalu-talu persoalan terbit dari mulut Niyyaz Nazuha. Dia bimbang andai dirinya telah menghukum pemuda itu menjadikan kehidupan Idlan Raid tidak ceria lagi.
“Maafkan saya, mama. Semua ini memang salah saya. Saya yang menyebabkan Idlan kecewa kerana pernikahan itu” keluh Niyyaz Nazuha kesal.
“Jangan salahkan diri kamu, Yaz. Semua ini dah ditakdirkan buat kamu berdua tapi rasanya Idlan takkan mengalah begitu saja” cerita Datin Sharifah lagi.
Niyyaz Nazuha bertambah tidak mengerti. Dia tertanya – tanya apa sebenarnya yang mahu pemuda itu lakukan.  Betulkah Idlan Raid mahu menuntut dendam kepadanya? Kelihatan Datin Sharifah begitu runsing.
“ Mama, saya datang ke sini pun nak berbincang tentang Idlan” ujar Niyyaz Nazuha perlahan. Datin Sharifah menatap Niyyaz Nazuha. Gadis itu menarik nafas dalam-dalam.
“ Apa yang berlaku dulu adalah kesilapan saya. Saya pohon pengertian mama biarlah Idlan tentukan kehidupannya sendiri. Saya berharap dia akan sedar tentang  haknya itu” ujar Niyyaz Nazuha perlahan dan berhati – hati. Dia tidak mahu menyinggung perasaan Datin Sharifah lantaran perkara ini berkaitan dengan anak mudanya. Sebanyak manapun rasa terkilan Datin Sharifah dengan tindakan Idlan Raid, kasih sayangnya tetap utuh buat pemuda itu. Maka Niyyaz Nazuha merasakan dirinya harus berhati – hati menyusun bicara agar tidak mengguris perasaan Datin Sharifah.
“ Itu mama tahu Yaz,  sebab itu mama tak akan paksa kamu kembali pada Idlan. Mama tahu kamu dah cukup terseksa selama ini” ujar Datin Sharifah lebih memahami gadis ini.
Niyyaz Nazuha terkeliru. Apa maksud perempuan ini? Wajah tua yang mendung ini semakin nampak tertekan. Adakah Idlan Raid menyalahkan Datin Sharifah kerana mengatur kehidupan pemuda itu suatu masa dahulu? Lalu membuatkan perempuan ini rasa bersalah yang amat seperti yang  dirasakannya selama ini. Banyak sangat persoalan yang menghujuni benak Niyyaz Nazuha. Dia melepaskan keluhan kecilnya.
Benak Niyyaz Nazuha berperang dengan pelbagai persoalan. Adakah Idlan Raid sedang menyalahkan Datin Sharifah kerana mengatur pernikahan mereka suatu waktu dahulu? Adakah kehidupan Datin Sharifah tidak ceria lagi kerana telah memusnahkan kehidupan anak tunggalnya itu? Betulkah Idlan Raid tega menjadikan perempuan ini sebagai pesalahnya yang harus dihukum?
‘Ahh.... aku tak percaya Idlan sekejam itu? Setahu aku perempuan di depanku ini adalah segala-galanya bagi Idlan. Dia sangat menyayangi Datin Sharifah sehingga dia sanggup ketepikan kepentingannya sendiri kerana ratu hatinya ini. Aku tahu betapa menggunung kasih Idlan kepada mamanya  sehingga dia sanggup mempertaruhkan kehidupannya biarpun dia sudah tahu bahawa dirinya akan gagal melakukannya sehingga meninggalkan kekecewaan yang mendalam.  Bukan mudah memaksa diri menerima orang yang dibenci dalam hidup ini. Ya Allah, ya Tuhanku, betapa aku rasa bersalah yang amat! Sebetulnya akulah pesalah itu yang seharusnya Idlan hukum’ hati kecil Niyyaz Nazuha terus berbicara. Tidak sudah – sudah Niyyaz Nazuha menyalahkan dirinya sendiri.            
“Maafkan saya mama. Saya bukan setakat bersalah pada Idlan tapi juga pada mama. Tindakan saya dulu telah mengecewa dan mendatangkan kekesalan banyak pihak. Saya sanggup terima apa saja hukuman Idlan asalkan dia tak pernah membabitkan mama dalam hal ini” ujar Niyyaz Nazuha bersungguh – sungguh sekali gus menyalahkan dirinya. Datin Sharifah tersenyum.
“ Kamu memang baik. Betapa bertuah mama pernah ada menantu seperti kamu. Tapi kamu tak boleh terlalu baik nanti orang  ambik kesempatan ke atas kamu” nasihat Datin Sharifah persis nasihat yang pernah maknya berikan.
“Saya percaya kalau kita buat baik kita juga akan dapat balasan yang baik” balas Niyyaz Nazuha sambil tersenyum. Datin Sharifah tersenyum sambil mengangguk-angguk.
“ Tapi sampai sekarang saya tengok kamu masih tak memahami Idlan” komen Datin Sharifah. Niyyaz Nazuha mengangguk setuju. Dia tidak menyangkal kata-kata perempuan ini. Sememangnya dia tidak cukup memahami anak muda itu. Idlan Raid tidak pernah memberi kesempatan untuknya  memahami pemuda itu. Selama bersama pemuda itu, dia hanya tahu tersenyum. Tabiat yang tidak pernah luput dalam dirinya.
‘Ahh.... aku tak sepatutnya menyalahkan pemuda itu. Aku patut menyampaikan terima kasihku kepadanya kerana mengajar aku menjadi insan yang lebih tabah dan tahu menghargai diri  serta tidak mementingkan diri sendiri. Sesungguhnya, aku telah memulangkan hak kebebasan dirinya yang pernah aku rampas sedikit waktu dahulu. Aku turut memberi peluang kepadaku untuk menempat diri di tempat yang sepatutnya’... bicara hati Niyyaz Nazuha panjang.
“ Saya memang tak sepadan dengan Idlan. Terlalu jauh jurang itu. Lebih-lebih lagi soal perasaan” luahnya perlahan. Datin Sharifah mengeluh. Kecewa mendengar kenyataan itu.
“ Kalau kamu dah merasakan sedemikian mama tak mampu buat apa-apa” balasnya kecewa.
“ Maafkan saya mama” ulang Niyyaz Nazuha lagi.
“ Kamu tak buat salah. Memang hak kamu berperasaan demikian” ujar Datin Sharifah redha dengan apa yang telah berlaku.
Sepi seketika. Niyyaz Nazuha melirik jam di tangannya. Sudah lama juga dia berada di situ. Pasti maknya di rumah sedang menanti kepulangannya. Apatah lagi sejak kembali ke Malaysia ini nampak seakan Puan Nazibah tidak mahu berenggang dengannya. Kesal dengan kecuaiannya  sebab tidak sempat menghubungi maknya tadi.
“ Mama, saya balik dulu. Risau mak tercari-cari saya pula” terang Niyyaz Nazuha.
“ Kamu tak mahu tunggu Idlan balik?” soal Datin Sharifah buat Niyyaz Nazuha rasa serba salah.
“ Tak apalah mama, saya datang  pun nak jenguk mama” ujar Niyyaz Nazuha.
“ Entahlah.... mana perginya dia? Macam inilah tabiatnya sejak kamu tinggalkan rumah ini, tak pernah lama di rumah. Ada-ada saja kerja yang dibuatnya” rungut Datin Sharifah.
“Mungkin dia banyak kerja. Sejak akhir-akhir ini pun berlambak-lambak kerja di pejabat sebab itu juga saya terlewat jenguk mama” jelas Niyyaz Nazuha sekali gus cuba menyenangkan hati perempuan itu.
“ Mama betul-betul susah hati tengok keadaaannya, Yaz. Dah bertahun Idlan hidup macam tu” keluh Datin Sharifah kerisauan.
Niyyaz Nazuha terdiam. Dia kematian akal menyahut bicara Datin Sharifah itu. Dia sendiri tidak tahu apa yang harus diperkatakan kepada perempuan ini. Niyyaz Nazuha pasti kehidupan pemuda itu  sarat dengan kekecewaan dan penderitaan. Semuanya berpunca darinya.
“Baiklah mama, saya balik dulu” pinta Niyyaz Nazuha mengundur diri.
“Kalau kamu lapang datanglah lagi. Masih banyak perkara yang nak dibualkan dengan kamu. Itupun kalau kamu masih sudi” ujar Datin Sharifah menyentap hati Niyyaz Nazuha. Serta-merta rasa bersalah menerpa dalam diri Niyyaz Nazuha. Terasa pula tingkahlakunya telah mengguris perasaan Datin Sharifah.
“Saya akan datang jumpa mama lagi” janji Niyyaz Nazuha. Datin Sharifah tersenyum. Lantas menghantar Niyyaz Nazuha sehingga ke muka pintu. Langkah Niyyaz Nazuha terhenti. Kelihatan kereta Honda baru memasuki halaman banglo ini. Tentunya Idlan Raid baru sahaja balik.
“ Saya pergi dulu mama” ujar Niyyaz Nazuha seraya mencium tangan dan pipi Datin Sharifah. Niyyaz Nazuha terus sahaja melangkah. Tatkala bertembung dengan Idlan Raid yang baru sahaja keluar dari kereta, seulas senyuman dilemparkan ke arah pemuda itu. Senyumannya berbalas. Baru Niyyaz Nazuha menyedari bahawasanya Idlan Raid sudah sudi tersenyum kepadanya.
Niyyaz Nazuha masuk ke dalam kereta tanpa sempat bertegur sapa dengan pemuda itu. Tiada perkara yang mahu diperkatakan kepada Idlan Raid. Dia meninggalkan perkarangan banglo itu dengan sorotan pandangan dua beranak itu.

Datin Sharifah menatap wajah anak mudanya itu. Nampak lesu. Memang sudah sekian lama pemuda ini berkeadaan sedemikian. Berita kepulangan orang yang ditunggu-tunggu Datin Sharifah tiga tahun lalu dan mungkin juga orang yang sedang anak mudanya nantikan selama ini betul-betul menggembirakannya. Harapannya semoga ahli banglo ini bertambah kembali. Datin Sharifah juga berharap agar gadis itu dapat membawa kembali sinar bahagia dalam keluarganya. Datin Sharifah tidak mampu meluahkannya kerana rasa bersalah selama ini. Bersalah kerana merantai seorang gadis yang sangat baik dengan penderitaan. Gadis itu telah disakiti oleh anak mudanya yang diharapkan betul-betul dapat membahagiakan gadis itu. Justeru, dia membiarkan Niyyaz Nazuha melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi kerana masa depan yang dijangkakan lebih baik sedang menunggu gadis itu.

Ya..... masa depan yang lebih membahagiakan. Lantaran itu Datin Sharifah bimbang hendak menyuarakan hajat hatinya. Dia risau gadis itu kecewa dan disakiti lagi. Sesungguhnya dia tidak sanggup mengulangi perkara lalu. Paling penting dia tidak mahu melihat gadis sebaik itu dipersiakan dan hidup dalam sengsara. Biarlah Niyyaz Nazuha menentukan hala tuju hidupnya. Sudah tiba masanya gadis itu memulakan hidup baru setelah tewas dan tersungkur dalam mahligai pertamanya.

Niyyaz Nazuha memang pernah tewas. Jikalau tidak masakan dirinya masih mampu mempertahankan kegadisannya meskipun  sudah mempunyai suami. Dia seorang isteri yang berstatus gadis. Datin Sharifah tidak mahu masuk campur lagi. Biarlah Niyyaz Nazuha dan Idlan Raid yang mengadili lalu memutuskannya. Datin Sharifah akan pasrah dengan keputusan yang bakal diterimanya. Nun jauh di sudut hatinya, Datin Sharifah berharap di sudut hati gadis itu masih ada tempat untuk putera tunggulnya itu.
 


BAB 8 
“Jauh awak mengalamun Yaz” bahunya dicuit. Salwa tersenyum lebar di depannya. Niyyaz Nazuha turut tersenyum.
“ Awak ingat siapa? Rindu orang USA ya...” usik Salwa.
“ Merepeklah awak, Sal. Saya bingung memikirkan projek itu” tingkah Niyyaz Nazuha mematikan usikan sahabatnya itu.
“ Betul?” usik Salwa dengan senyuman nakalnya. Niyyaz Nazuha mengangguk.
“Orang cantik dan berkerjaya seperti awak ini takkan tiada orang istimewa. Kongsilah cerita dengan saya. Awak tak pernah pun cerita hal peribadi awak pada saya” desak Salwa cuba mencungkil rahsia Niyyaz Nazuha.
“ Tiada yang menarik dalam hidup saya” ujar Niyyaz Nazuha merendah diri. Niyyaz Nazuha tersenyum sendiri. Tidak bersedia berkongsi kisah hidup lalunya dengan Salwa.
“ Saya tak percaya, Yaz” balas Salwa sambil geleng kepala.
“ Mungkin awak ada kisah cinta yang begitu menarik” teka Salwa.
‘Ya.... memang begitu menarik! Aku rasa kau akan kata aku seorang gadis hebat kerana berani mempertaruhkan masa depan dalam medan perkahwinan yang bukan lahir atas dasar saling mencintai. Ataupun kau akan kata aku salah seorang hamba cinta buta! Sebaliknya aku pula merasa semakin tertekan kerana mengenangkan kesalahanku terhadap pemuda itu. Ahhh.... aku tidak mahu mengungkitnya lagi!’.... suara hati Niyyaz Nazuha berbicara melempiaskan kekesalannya.
“Awak termenung lagi” tegur Salwa mengejutkan Niyyaz Nazuha sekali lagi. Niyyaz Nazuha tersenyum. Kemudian mengeluh sendirian. Kenangan itu benar-benar memberikan pengajaran kepadanya. Kenangan yang terlalu bernilai, namun terlalu perit buat Idlan Raid. Takdir hidup pemuda itu telah berubah setelah mengenali dirinya. Kemudian Idlan Raid menikahinya, lantas telah mengubah perjalanan hidup pemuda itu. ‘Maafkan aku... Idlan kerana membuatkan awak menderita’.... bisik hati Niyyaz Nazuha tidak sudah – sudah menyalahkan diri. Betapa terbeban dirinya menanggung kesalahan lalunya.
“ Yaz .....” Niyyaz Nazuha  disapa lagi,  tetapi kali ini bukan Salwa. Suara itu bukan milik Salwa tetapi suara seorang lelaki yang sudah pasti juga bukan suara Iwan. Niyyaz Nazuha mengangkat muka. Tepat. Gerangan pemilik suara itu bukan Iwan! Salwa menghilang begitu sahaja. Begitu cepat dia lesap.
“Jom makan tengah hari....” ajaknya. Niyyaz Nazuha terkedu. Betul-betul tidak menduga dengan pelawaan yang diterimanya ini. Bermimpikah dirinya?
“ Maaf..... saya masih kenyang” ujarnya lembut menolak pelawaan itu.
Niyyaz Nazuha menatap  ekspresi wajah Idlan Raid yang sudah bertukar. Senyumannya tampak hambar. Dia masih terpacak di depan Niyyaz Nazuha seketika. Niyyaz Nazuha menatapnya.
“ Ada perkara yang perlu dibincangkan?” soal Niyyaz Nazuha lembut mengulas tindakan Idlan Raid yang belum mahu berganjak dari situ. Pemuda ini tersentak. Ditatapnya wajah Niyyaz Nazuha.
“ Saya seperti bermimpi, Yaz” ujarnya tiba-tiba membuatkan Niyyaz Nazuha tertawa kecil.Tidak  menyangka ayat itu akan terbit dari mulut Idlan Raid. Air muka pemuda ini berubah lagi. Rasa terkilannya kian bertambah.
“ Bermimpi apa pula tengah hari macam ni?” usik Niyyaz Nazuha. Idlan Raid mengeluh kecil. Gadis ini tidak mengerti atau sengaja buat – buat tidak mengerti. Dia melepaskan keluhannya.
“Saya risau saya tak berkesempatan bertemu dengan awak lagi. Mujur juga Allah masih sudi menunaikan hajat saya” ujarnya serius.  Niyyaz Nazuha terdiam. Dilontarnya pandangan keluar sana. Sudah pasti hal ini mengejutkan Niyyaz Nazuha. Dia tidak menyangka Idlan Raid berharap akan bertemu dengannya semula.
“ Idlan, apa yang berlaku antara kita adalah kisah lama. Saya tak pernah salahkan awak atau ambil hati atas perkara lalu. Saya minta maaf kalau saya buat awak rasa serba salah. Saya harap kita boleh lupakan kisah lalu” pinta Niyyaz Nazuha jujur. Dia tidak mahu menghukum pemuda ini mahupun menghukum dirinya sendiri.
“ Saya bukan seperti awak, Yaz.... seorang yang begitu tabah” tegasnya. Niyyaz Nazuha tersentak. Ditatapnya wajah Idlan Raid. Wajah putih bersih itu begitu serius. Anak matanya tajam menatap Niyyaz Nazuha.
“ Saya sering gagal dengan setiap perkara yang saya lakukan. Semua ini ada kaitan dengan kisah lalu itu. Saya sangat kesal” ujarnya lembut lalu tertunduk menatap meja.
Niyyaz Nazuha menatap Idlan Raid. Bebola mata jernih  itu berkaca. ‘Ya Allah..., aku telah membuatkan anak muda ini menderita. Aku rela jika kedatangannya ini menuntut keadilan untuk dirinya. Aku terima hukuman pemuda ini dengan penuh redha’.... suara hati Niyyaz Nazuha berbisik.   
“ Maafkan saya.....” ucapnya perlahan. Idlan Raid mengangkat mukanya lalu menatap Niyyaz Nazuha. ‘Ya Allah.... Idlan Raid memang menangis! Dia terhukum atas perbuatanku dahulu. Ampunkanlah aku, Idlan. Aku tidak mahu menyaksikan egomu lumpuh  tika ini. Sungguh aku tidak mahu melihatnya’.... suara hati Niyyaz Nazuha berbicara lagi. Niyyaz Nazuha tertunduk.
“Saya pergi dulu.....” sayup-sayup suara Idlan Raid bergetar singgah di telinga Niyyaz Nazuha. Laju sahaja langkah pemuda ini meninggalkan Niyyaz Nazuha bersendirian. Kelibat Idlan Raid hilang dari pandangannya. Niyyaz Nazuha merasakan kewujudannya di situ kembali mengundang duka pemuda itu. ‘Bukan niatku balik ke Malaysia mahu menyaksikan penderitaannya yang lalu’.... bisik Niyyaz Nazuha.
Dia fikir setelah dia pergi Idlan Raid akan hidup bahagia. ‘Idlan... persis terlupa bahawa aku telah meninggalkan duka yang paling dalam untuknya. Aku tidak sangka dia akan menyimpan perkara lalu dalam tempoh yang panjang. Aku tersilap tafsir rupanya’.... Niyyaz Nazuha menyalahkan dirinya.

Sesungguhnya tidak semua makhluk yang bernama Adam itu manusia yang mudah melupakan perkara lalu sehingga begitu mudah  mengganti dengan kehidupan yang baru. ‘Aku silap Idlan. Aku silap untuk sekian kalinya’... Niyyaz Nazuha terus menyalahkan dirinya.

*****************
Niyyaz Nazuha tersenyum panjang menyambut kedatangan Nina. Dia bersyukur kerana terbuka juga hati Nina untuk mengikut jejak langkahnya kembali ke Malaysia. Nina nampak lebih ceria berbanding ketika mereka di Amerika dahulu. Barangkali Nina sudah mampu menerima hakikat hidupnya yang tersurat. Niyyaz Nazuha  dan Nina terus sahaja berpelukan.
“Awak nampak begitu kurus, Yaz? Mengapa... ada orang buli awak?” soal Nina mengusiknya. Niyyaz Nazuha tergelak kecil. Kemesraan lalu kembali bertaut.
“Saya banyak kerjalah” terang Niyyaz Nazuha membidas andaian sahabatnya ini.
“Bagaimana perjalanan tadi?” soal Niyyaz Nazuha mengubah topik perbualan.
“ Alhamdulillah.... okey” balasnya masih dalam senyuman.
“ Mari....” ajak Niyyaz Nazuha seraya membantu Nina menyorong beg pakaian itu. Langkah mereka menghala ke arah kereta di laman parkir. Pantas sahaja Niyyaz Nazuha membantu Nina memasukkan barang-barangnya ke dalam bonet kereta. Niyyaz Nazuha melabuhkan duduknya di kerusi. Begitu juga Nina di sisinya. Dihidupkan enjin kereta. Sudah bersedia memandu.
“Bagaimana kehidupan awak di sini?” soal Nina memulakan bicara.
“Okey...baik – baik saja” balas Nina jujur.
“Awak ada jumpa Idlan?”  Soalan yang sememangnya Niyyaz Nazuha jangka akan keluar dari mulut Nina. Nina menatapnya. Laju sahaja Niyyaz Nazuha mengangguk. Perkara ini tidak perlu dirahsiakan daripada pengetahuan Nina. Memang Niyyaz Nazuha mahu Nina mengetahuinya. Bukan menjadi kesalahan dia dipertemukan dengan pemuda itu.
“Saya dan Idlan bekerja di syarikat yang sama” cerita Niyyaz Nazuha.
“Betul?” Nina tersentak. Niyyaz Nazuha mengangguk lagi.
“Bagaiman dirinya sekarang? Macam mana reaksinya apabila nampak awak?” soalnya bertalu-talu.Terlalu banyak persoalan Nina tentang anak muda yang tidak digemarinya itu. Tetap segar di benaknya bahawasanya Nina menentang keras pernikahannya dengan Idlan Raid sehingga Nina menitiskan air mata malah Nina juga pernah menyuarakan hasrat hatinya meminta dia berpisah sahaja dengan pemuda itu.  Nina begitu arif tentang situasi mereka ketika itu.
Nina tidak pernah yakin pada Idlan Raid. Bahkan Nina percaya yang dia tidak akan hidup bahagia bersama pemuda itu. Justeru, Nina cuba menghalang tindakannya. Firasat Nina tepat. Dirinya tidak  mampu melunturkan keegoan Idlan Raid. Keyakinannya bahawa  cinta itu lebih berkuasa daripada kebencian pemuda itu tidak tepat. Ternyata dirinya tersilap.
“ Hey... awak belum jawab pertanyaan saya tadi” suara Nina mengusir khayalan Niyyaz Nazuha. Niyyaz Nazuha kembali senyum.
“ Dia semakin kacak...” balas Niyyaz Nazuha cuba membakar hati Nina. Dia tahu bukan itu jawapan yang mahu didengar Nina. Pasti gadis ini mahu mendengar dirinya mengutuk pemuda itu. Nina mendengus. Nampak Nina tidak menyenangi Idlan Raid.
“ Hati-hati, Yaz. Jangan sampai pisang berbuah dua kali” ujar Nina mengingatkannya. ‘Nina.... masih  menggunung  kebencian kau kepada pemuda itu. Aku tahu kau sayangkan persahabatan kita, sebab itu kau rasa kau patut hukum Idlan dengan kebencian itu. Kau silap Nina seperti juga aku’.... Niyyaz Nazuha bermonolog sendiri.
“ Saya masih tak puas hati padanya” luah Nini berterus-terang. Niyyaz Nazuha sempat berpaling ke arah sahabatnya ini. Nampak seolah-olah Nina cuba membayangkan sesuatu.
“ Apa yang dia buat pada awak  belum berbalas lagi” tambah Nina lagi.
“ Saya dah lama lupakan perkara itu. Saya yang salah kerana memaksa idlan menerima saya ketika itu” luah Niyyaz Nazuha perlahan. Nina menatapnya. Nampak sangat Nina tidak bersetuju dengan kenyataannya itu.
“ Idlan yang tak tahu menghargai awak. Manusia sebaik awak dilayan seteruk itu. Kalau dia betul-betul tak suka awak lebih baik halang pernikahan itu.  Jangan jadi manusia hipokrit!” ujar Nina memuntahkan rasa sakit hatinya.
“ Saya pun hairan mengapa awak suka sangat padanya? Nak kata rupa kacak memang pun kacak, tapi saya rasa kalau awak nak awak boleh dapat lelaki yang lebih baik malah lebih kacak darinya. Ini tak, awak masih juga nakkan lelaki ego itu” rungut Nina meluahkan segala yang terpendam di hatinya. Niyyaz Nazuha tergelak. Bicara Nina mencuit hatinya.
“ Itu namanya cinta, Nina. Saya percaya pada cinta saya. Awak tentu tahu  jatuh cinta adalah perasaan istimewa yang tak mampu dihalang. Mencintai tidak semestinya dicintai. Ibarat cinta buta. Bahagia dan derita adalah lumrah kehidupan. Semua ini ujian Allah” ujarnya tenang dengan hati yang tabah. Sepi seketika. Hanya kedengaran alunan muzik sentimental mengusik jiwa.
“ Maafkan saya, Yaz....” ujarnya lembut. Niyyaz Nazuha tersenyum. Sedikit pun Niyyaz Nazuha tidak ambil hati. Nina berhak meluahkan pendapat dan rasa tidak puas hatinya yang sejak sekian lama dipendam.
“ Namun saya masih tak mampu terima hakikat ini. Jikalau saya jadi awak, saya tak akan maafkan Idlan buat selama-lamanya” tegas Nina berbaur dendam kesumat. Niyyaz Nazuha hanya geleng kepala. Sungguh keras hati Nina.
“ Saya tahu awak tak pernah salahkannya, sebaliknya menyalahkan diri sendiri. Tak adil untuk diri awak sendiri, Yaz” keluh Nina. Niyyaz Nazuha hanya diam.
‘Buat apa aku mahu salahkan Idlan andai semua ini adalah takdir-Nya. Aku tak mampu menghalang semua ini berlaku’ omel suara hati Niyyaz Nazuha. Niyyaz Nazuha memutuskan untuk tidak menyuarakan perkara ini ke pengetahuan Nina. Nina sudah pasti tidak akan bersetuju dengan pendiriannya. Sememangnya dalam hal ini  pendapatnya dengan Nina saling bercanggah. Sungguh Nina tidak mahu Niyyaz Nazuha terus menyalahkan diri.

“ Kita singgah makan dulu” ujar Niyyaz Nazuha memecah kesepian. Nina hanya mengangguk tanpa bersuara. Barangkali sudah letih berbicara.

No comments:

Post a Comment