Friday 19 May 2017

NamaKu Bukan Flora...92




BAB 92


Aqel mengangkat kedua-dua belah kelopak mata. Laju dia bangkit dari perbaringan. Dia melontar pandangan ke arah katil itu. Kosong. Katil itu sudah dikemas rapi. Bingkas Aqel bangkit dari sofa lalu melangkah keluar dari bilik itu. Sunyi sepi. Terasa dia bersendirian tika ini. Aqel melangkah ke dapur. Dicapai gelas kaca itu lalu menuang air kosong. Perlahan-lahan diteguk. Lega. Dia menghala pandangan ke arah meja itu. Di bawah tudung saji sudah siap hidangan sarapan. Aqel melangkah ke situ. Tudung saji diangkat. Nasi lemak, sambal sotong dan kerang pedas, ikan bilis goreng, hirisan timun dan tomato. Ada seteko air teh kosong yang masih berasap.
Aqel menatap hidangan yang menyelerakan itu. Nampak dia sedang berfikir. Ditutup hidangan itu kembali. Aqel melangkah laju ke ruang tamu. Diselak langsir dinding kaca itu. Dia memandang keluar. Kereta BMW ActiveHybrid 7 tiada di garaj. Aqel mengorak langkah laju mendaki anak tangga. Tangannya mencapai iPhone lantas membuat panggilan. Dia menanti panggilan itu dijawab dengan perasaan cemas. Panggilan itu tidak dijawab. Tidak mahu mencuba kali kedua, laju langkah Aqel masuk ke bilik air. Lima belas minit kemudian, Aqel bergegas meninggalkan perkarangan banglo itu. Kereta Peugeot RCZ Sports Coupe QL144 yang dipandu Aqel meluncur laju ke destinasi yang dituju.

Aku berdiri di depan pintu dobi ini. Pintu kaca ini dirantai. Pandanganku menembusi dinding kaca ini. Bangunan ini sudah dikosongkan. Baru beberapa hari lalu aku berkunjung ke sini buat kali kedua. Teringat pada lelaki yang misteri yang memerhatikan aku di sebalik dinding kaca ini. Sekarang premis ini sudah tidak beroperasi lagi. Pakaian-pakaian yang telah aku hantar hilang begitu sahaja. Kemudian diganti dengan sejumlah wang yang banyak dan dokumen yang ditemui di dalam laci mejaku. Aku tersenyum sendiri. Baru aku mengerti. Kurenung papan tanda yang digantung di depan pintu premis ini. Dobi Cenderawasih Nilam. Laju aku mengatur langkah ke hadapan. Selang tiga buah dari Dobi Cenderawasih Nilam ini aku nampak nama yang sama pada premis itu. Langkahku mati. Aku mendongak. Kupandang papan tanda yang tertulis Dobi Cenderawasih Nila. Terkedu. Nama yang hampir sama. Sekali imbas nampak sama sahaja. Pasti mengelirukan banyak mata. Apatah lagi jikalau hanya memandang sekilas.
“Maaf...cik cari apa? Nak cuci pakaian?” sapa seorang gadis sambil beralih pandangan ke  tanganku. Aku datang dengan tangan kosong. Tiada pakaian yang hendak dicuci. Gadis ini kehairanan menatapku.
“Betul nama ini Dobi Cenderawasih Nila?” tanyaku meminta kepasatian. Dia mengangguk. Terpancar kehairanan di wajah gadis ini. Pertanyaanku ini pasti mengundang persoalan.
“Ya...saya Nila, pemilik dobi ini” ujarnya memperkenalkan diri. Aku menatap gadis ini.
“Boleh saya masuk ke dalam?” tanyaku memohon keizinan memandangkan aku datang ke sini bukan untuk menghantar pakaian yang hendak dicuci.
“Boleh. Silakan...” ujarnya memberi keizinan sambil menguak pintu kaca itu luas-luas untukku. Aku melangkah masuk lalu ke kaunter. Kupandang sijil perniagaan yang dipamer di dinding. Pendaftaran perniagaan yang sah di sisi undang-undang. Tidak ada keraguan yang timbul.
“Apa yang boleh saya bantu cik?” tanya gadis ini. Aku menatapnya.
“Selang tiga buah dari premis ini, ada sebuah dobi di sana” jelasku berhati-hati menyusun kata. Tidak mahu menimbulkan keraguan dan perasaan tidak senang gadis ini.
“Oh... Dobi Cenderawasih Nilam... Ada pekerja saya mengadu nama dobi itu hampir sama dengan nama dobi ini. Beza satu huruf saja” cerita gadis ini tersengih. Dia menyedari nama yang hampir serupa itu.
“Kenapa dengan dobi itu?” Dia menatapku. Hairan.
“Sebenarnya...saya ada hantar banyak pakaian syarikat di sana. Bila saya datang tadi nampak premis itu seolah-olah tak beroperasi lagi. Saya risau pasal pakaian itu” ujarku.
“Ya...saya pun rasa pelik juga. Baru dua bulan mereka beroperasi sekarang dah tutup” tambah Nila menyentakku. Dua bulan selepas beroperasi terus tutup. Bukan. Ditutup setelah  kunjungan keduaku di premis itu. Bermakna misi mereka telah berjaya.
“Betul ke dah tutup?” tanyaku meminta kepastian. Nila mengangguk. Aku berharap mereka pergi tidak lama. Namun harapan hanyalah tinggal harapan. Sia-sia sahaja.
“Saya ada nampak mereka angkut mesin-mesin dan peralatan lain dengan beberapa buah lori beberapa hari lalu. Nampak bergegas saja mereka. Mungkin ada hal kecemasan” cerita Nila masih beranggapan baik. Aku melepaskan keluhan. Mereka menghilangkan diri setelah aku didakwa melakukan pecah amanah pada syarikat. Mereka telah berjaya melaksanakan misi itu. Sempurna rancangan mereka. Sekarang mereka jadikan aku pesalah yang sedang menunggu hukuman dijatuhkan. Selagi bukti-bukti yang ada tidak diragui maka aku akan diserahkan kepada pihak polis. Kemudian mahkamah akan menjatuhkan hukuman ke atasku. Maka berakhirlah kebebasanku. Aku melepaskan keluhan kecil.   
“Awak tahu arah tuju mereka?” tanyaku masih berusaha menjejaki mereka. Nila mengeleng kepala.
“Mereka kurang mesra dengan orang di sekeliling ini. Kebetulan juga mereka orang baru di sini” ujar Nila. Aku mengerti. Mereka hanya singgah buat sementara waktu. Tidak perlu mengenali orang sekeliling. Sasaran mereka ialah aku. Mereka hanya menunggu kunjunganku.  
“Kasihan cik. Saya simpati dengan nasib cik” suara gadis ini memecah kesepian. Aku tersenyum sekilas. Nampak Nila ikhlas menuturkannya.
“Takpelah. Terima kasih...” ujarku hampa. Aku melangkah longlai ke pintu. Sudah jelas sekarang. Sudah terlambat. Aku kembali ke Dobi Cenderawasih Nilam. Lama aku terpacak di depan pintu premis ini. Memandang dan terus memandang premis ini. Terbayang lelaki yang berdiri di depan dinding kaca ini sambil memandang aku. Ternyata di sinilah permainan nasibku bermula. Aku melepaskan keluhan panjang.
“Saya ada letak alamat di atas meja awak. Pastikan esok awak hantar pakaian ini ke situ” suara Bella mengarah kedengaran di telingaku. 
“Saya tak puas hati dengan service mereka. Tak nak ambil risiko menanggung kerugian berpuluh ribu ringgit kalau pakaian ini rosak walaupun sedikit” suara Bella masih terngiang-ngiang. Itu alasan Bella meningkah pertanyaanku. Dia tidak mahu menghantar pakaian-pakaian itu ke CNFL sebaliknya ke premis ini. Ada alasan tersendiri.
“Sampai satu masa nanti Haqem takkan mampu melindungi awak” ujarku berbicara sendiri mengulang kata-kata ancaman yang pernah terbit dari mulut Bella. Butiran bicara itu masih jelas. Aku sudah terperangkap dalam jerat mereka. Aku tersenyum sendiri. Pasti saat ini Datin Sofea dan Bella tergelak panjang. Sungguh mudah mereka mempermainkan nasib hidupku.
“Flora...” Aku berpaling. Tersentak menatap Aqel yang sudah berdiri di depanku.
“Apa awak buat di sini?” tanya Aqel hairan. Kemudian mendongak menatap papan tanda premis ini. Aqel merenung nama yang tertulis. Kemudian mengalih pandangan ke arahku.
“Mari ikut saya ke pejabat. Encik Mahroof call tadi. Dia minta awak datang sekarang” jelas Aqel. Kupandang Aqel. Seketika aku dan Aqel beradu pandangan. Aku masih statik berdiri di sini. Sukar hendak berganjak meninggalkan tempat ini. Kalau Aqel membenarkan pasti aku akan berada di sini menunggu salah seorang daripada mereka memunculkan diri. Mungkin lelaki itu akan kembali ke sini lagi. Siapa tahu kalau-kalau masih ada barang penting yang tertinggal.
“Mari...” Tangan Aqel sudah memaut tanganku. Aku terpaksa mengikut langkah Aqel. Pintu kereta Peugeot RCZ Sports Coupe QL144 dikuak.
“Masuk...” Aqel mengarahkan aku masuk lalu melepaskan tanganku dari pautan tngannya. Kupandang Aqel.
“Saya drive kereta tadi” jelasku menolak ajakan Aqel berkongsi kereta.
“Masuk... Saya dah arahkan pekerja KDUT bawa kereta awak balik tadi” jelas Aqel. Aku terpinga-pinga menatap Aqel. Tangan Aqel lembut memegang kedua-dua belah bahuku lalu meletakkan tubuhku di kerusi penumpang. Lantas dia memasang tali pinggang untukku. Kemudian berlari anak kembali ke kerusi pemandu.
“Aqel...” panggilku. Aqel berpaling ke arahku.
“Awak boleh tolong saya?” tanyaku. Aqel memandangku. Dia diam. Tidak menyahut, mengangguk mahupun menggeleng kepala. Statik menatapku.
“Andai sesuatu berlaku kepada saya, awak boleh tolong saya jaga mak dan Aziq dengan baik?” tanyaku dengan perasaan yang sebak. Terasa aku sudah tiada peluang hendak membela diri. Aku akan menjalani hukuman.
“Tidak. Saya takkan tolong awak” tegas Aqel mengejutkan aku. Kali ini Aqel menolak permintaanku. Agaknya Aqel sudah letih dibebani.
“Aqel...” Kupandang Aqel. Aqel tidak mahu dirinya dibebani. Aku tidak akan menyalahnya. Namun aku masih berharap Aqel mahu menunaikan permintaanku. Hanya Aqel sahaja yang mampu menjaga mak dan Aziq dengan baik.
“Awak sendiri akan jaga mak dan Aziq. Takkan berlaku apa-apa pada awak” tegas Aqel. Aku terkedu. Cukup mengerti dengan kata-kata Aqel. Aqel tidak pernah menolak permintaanku. Sebaliknya dia tidak mahu aku patah semangat.
“Awak mesti percaya saya. Faham...” tegas Aqel dengan pandangan serius menatapku. Aku terpaku. Aqel fokus pada pemanduan. Aku tersandar di kerusi ini sambil memandang keluar tingkap. Aku dan Aqel berdiam diri. Tiada perkara yang hendak dibicarakan sehinggalah kereta Peugeot RCZ Sports Coupe ini memasuki laman parkir KDUT. Aqel sudah melangkah keluar. Aku menolak perlahan daun pintu. Lantas memijak dataran perkarangan KDUT. Aku mendongak memerhatikan bangunan kaca 30 tingkat yang gah ini. Aqel sudah memulakan langkah. Namun langkahnya terhenti. Dia berpaling ke arahku.
“Awak nak berdiri di situ sepanjang hari?” tanyanya janggal. Aku senyum. Lalu mengatur langkah. Terasa berat sahaja langkah ini. Jauh rasanya hendak sampai ke pintu itu. Langkahku mati.
“Aqel...” panggilku. Langkah Aqel terhenti. Dia berpaling dan menatapku.
“Awak dah makan sarapan yang saya sediakan tadi?” tanyaku. Aqel diam. Dia menatap gadis itu. Jari-jemari gadis itu saling bertautan. Tampak gelisah.
“Saya masak makanan kegemaran awak. Sambal sotong dan kerang pedas. Rugi kalau awak tak makan” ujarku menambah bicara. Aqel masih menatapku tanpa suara. Tidak menyahut bicaraku. Matanya statik memandangku.
“Mungkin itu sarapan terakhir saya sediakan untuk awak sebelum saya dijatuhi hukuman” ujarku perlahan. Aku tersengih melawan pandangan Aqel. Cuba menyembunyikan perasaanku yang sedang kacau-bilau. Aqel mengeluh dan mengalih pandangan dariku. Nampak persis orang sedang kecewa. Kecewa melihat aku hilang keberanian dan keyakinan diri.
“Maaf...Aqel...Bukan aku tak yakin dan tak percaya pada awak...tapi aku tak yakin yang aku akan kuat menjalani hukuman itu” suara hatiku berbicara sendiri. Aqel memaling tubuh lalu mengatur langkah ke arahku. Aku terpaku tatkala Aqel terus memelukku. Erat.
“Tak perlu takut. Saya ada untuk melindungi awak. Percayalah pada saya” tegas Aqel berbisik di telingaku. Aku memejamkan mata. Air mataku mengalir. Sebak dan terharu. Terasa selamat berada dalam pelukan Aqel. Rasa selesa dan tenteram.
“Terima kasih Aqel...” bisikku tidak mampu menahan air mata lagi. Aku menangis.

################
“Kalau betul orang itu banyak duit, kenapa tak beli saja pakaian yang baru” tutur Marnie meluah kemusykilan. RM 100,000 dipindahkan ke dalam akaun Lia ditambah RM50,000 yang ditemui di dalam laci meja gadis itu. Jumlah wang banyak untuk bayaran pakaian yang bukan baharu  menimbulkan kesangsian. Semua ini mengundang kemusykilan Marnie. Tindakan individu itu tidak dapat diterima akal logik. Sungguh mengelirukan.
“Mungkin juga edisi terhad... tak jual di pasaran lagi... sebab itu mereka nakkan semua pakaian itu” Marnie berbicara sendiri. Cuba memecahkan persoalan yang berlegar-legar dalam benak.
“Bukan itu persoalannya” tingkah Haqem serius. Marnie menatap Haqem. Pemuda ini akan memberi jawapan terbaik pada masalah yang menimpa gadis itu.
“Lia telah dianiaya...sengaja dijadikan pesalah. Mereka nak Lia meringkuk di dalam penjara. Mereka nak musnahkan hidup Lia” tegas Haqem mengerti ada komplot di sebalik kejadian ini. Marnie terlopong. Terkejut mendengar kenyataan yang keluar dari mulut Haqem.
“Betul ke Encik Haqem? Kasihannya Lia” keluh Marnie mengenang nasib gadis itu.
“Encik Haqem kena tolong Lia bebas daripada tuduhan itu. Semua orang sedang bercakap tentang perkara itu sekarang. Kasihan Lia” Marnie mengesat air mata. Haqem mengeluh. Tekanan yang diterima oleh gadis itu sungguh berat sekarang. Bimbang Lia tidak mampu menghadapinya.
“Siapa agaknya yang sanggup berbuat demikian...” keluh Marnie berduka. Kemudian berpandangan dengan Haqem. Persis benak mereka sedang memikirkan gerangan insan yang serupa yang bertanggungjawab mempermainkan nasib Lia. Kedengaran keluhan berat Haqem.
“Awak ada jumpa Encik Aqel hari ini?” tanya Haqem. Laju Marnie menggeleng.
“Saya hanya jumpa dia pada hari Lia disiasat. Mungkin Encik Aqel sedang menguruskan perkara ini” sahut Marnie. Dia yakin pemuda itu tidak akan berdiam diri. Pemuda itu tidak akan membiarkan Lia meringkuk di dalam penjara. Sedikit lega hati Marnie tatkala memikirkan perkara itu. Kedengaran deringan iPhone Haqem. Laju tangan Haqem menjawab panggilan itu. Perbualan yang singkat.
“Saya ada hal mustahak nak uruskan sekarang. Kalau ada siapa-siapa yang call cari saya katakan saya berada di luar kawasan” arah Haqem meninggalkan pesanan setelah mendapat panggilan telefon itu.
“Saya nak pergi sekarang...” ujar Haqem sambil menghala langkah ke pintu. Marnie terkebil-kebil menatap pemuda itu. Tidak sempat memohon penjelasan lebih lanjut. Sekejap sahaja kelibat Haqem sudah hilang di sebalik daun pintu.

Haqem meletak kereta tepat-tepat di hadapan banglo mewah itu. Tidak sempat hendak memarkir kereta di tempat yang sedia ada. Tidak sabar-sabar hendak bertemu dengan perempuan itu. Laju langkah Haqem memasuki banglo itu.
“Sudah dijangka kamu akan muncul jumpa mama” Datin Sofea tersenyum lirih. Haqem mengetap bibir. Bicara itu sudah membuktikan Datin Sofea terlibat dalam kes itu.
“Sanggup mama buat Lia macam tu” keluh Haqem kecewa. Datin Sofea tertawa. Puas hati. Penderitaan demi penderitaan yang mahu dihadiahkan kepada gadis itu.
“Bebaskan Lia dari dakwaan itu. Saya sanggup bayar berapa saja yang mama nak” Serius wajah Haqem menatap Datin Sofea. Dia membuat tawaran. Datin Sofea tergelak kuat. Bicara Haqem mencuit hatinya. Dia tidak perlukan duit. Kekayaan yang dimiliki sudah cukup membiayai hidupnya.
“Mama tak perlukan duit kamu” tingkah Datin Sofea bengis.
“Jadi...mama nak saya buat apa?” tanya Haqem kecewa. Datin Sofea tersenyum sinis.
“Kamu dah tahu apa yang mama nak” balas Datin Sofea menyahut pertanyaan Haqem. Haqem melepaskan keluhan. Perempuan ini tidak pernah mengalah dan berputus-asa dengan keinginannya.
“Saya tak nak nikah dengan Bella. Saya tak mampu penuhi hasrat hati mama” jelas Haqem. Datin Sofea mendengus kasar. Kemudian tersenyum sinis.
“Kalau macam itu bermakna kamu dah bersedia melihat hidup perempuan itu musnah” ujar Datin Sofea dengan pandangan tajam menatap Haqem. Dia bersungguh-sungguh dengan setiap tindakannya.
“Insaflah mama. Jangan musnahkan hidup mama macam ni” rayu Haqem cuba melembutkan hati Datin Sofea.
“Berhentilah menyakiti Lia. Lepaskan dia. Barulah hidup mama akan tenang” pujuk Haqem. Datin Sofea tertawa berdekah-dekah. Ketawa yang dipaksa-paksa.
“Mama hanya akan boleh hidup tenang kalau kamu nikah dengan Bella” balas Datin Sofea tidak mengalah. Haqem mengeluh lagi.
“Tolonglah mama. Lepaskan Lia dari tuduhan itu. Saya merayu mama...” Haqem melutut di depan Datin Sofea sambil menatap sayu perempuan itu. Datin Sofea mendengus kasar. Sakit hati dengan tindakan pemuda itu.
“Baliklah. Selagi kamu tak mampu penuhi hasrat mama jangan datang sini. Mama takkan dapat ubah keputusan mama” tegas Datin Sofea tidak akan berganjak dengan perkara yang direncanakan. Datin Sofea bangkit dari sofa lantas mengatur langkah meninggalkan Haqem yang masih berlutut. Haqem memejamkan mata sedetik sambil menggenggam tangan. Cuba menggumpul kekuatan diri. Dia tiada pilihan.
“Mama dah kehilangan papa dan Kak Har. Mama dah bersedia kehilangan saya?” tanya Haqem mendesak. Langkah kaki Datin Sofea terhenti. Dia berpaling menatap pemuda itu. Mereka saling berpandangan.
“Mama dah lama kehilangan kamu sejak perempuan itu muncul kembali dalam hidup kamu. Baliklah... mama nak rehat sekarang” ujar Datin Sofea buat Haqem terdiam. Kebencian perempuan ini terhadap gadis itu tidak pernah berkurang. Kukuh dan utuh bersemadi dalam hati.
“Baliklah...jangan ganggu mama” ujar Datin Sofea lantas menyambung langkah kembali meninggalkan Haqem bersendirian di ruang tamu itu.
“Aqel takkan berdiam diri. Saya tak nak mama dapat susah kemudian hari” ujar Haqem memberi peringatan. Datin Sofea menulikan telinga. Dia tidak mengendahkan bicara itu. Ternyata kata-kata Haqem tidak berbekas di hatinya.

##################

Aku melangkah longlai lantas duduk di atas bangku kayu ini. Bersandar panda bangku kayu ini. Cuba menggumpul kekuatan diri. Aku memejamkan mata sambil menarik nafas panjang. Hatiku berbisik bermunajat memohan agar Allah memberi kekuatan dan kekentalan jiwa menghadapi musibah ini.
“Akhirnya...awak tunjukkan taring sebenar awak” lirih suara Bella menghinaku. Aku mengunci mulut. Bersabar.
“Baru beberapa hari saya tinggalkan office ini. Awak dah gelapkan harta syarikat ini. Kalau sebulan saya takde di sini, pasti muflis syarikat ini awak buat” Bella menghinaku. Aku menelan liur pahit. Tuduhan yang kejam.
“Cik Bella tak boleh sesuka hati tuduh saya” tingkahku memprotes. Bella tergelak sendiri. Kata-kataku melucukan hatinya.
“Semua bukti dah terkumpul nak sabit kesalahan awak” tegas gadis ini menakut-nakutkan aku. Kupandang Bella.
“Saya tak bersalah” tegasku meningkah tuduhan Bella. Dia ketawa.
“Saya suruh awak hantar pakaian itu ke Dobi Cenderawasih Nila tapi awak hantar ke Dobi Cenderawasih Nilam. Awak terima RM100,000 dalam akaun awak dan RM50,000 ditemui di dalam laci meja awak bersama dokumen urusniaga awak dengan Dobi Cenderawasih Nilam. Semua itu dah cukup membuktikan kesalahan awak” tegas Bella serius. Aku menatap Bella. Baru beberapa jam sampai di sini, dia sudah mengetahui dengan terperinci perkara yang berlaku. Sesuatu yang menimbulkan syak wasangka.
“Awak sengaja nak perangkap saya. Awak yang beri saya alamat itu” tegasku tidak puas hati. Bella tergelak.
“Saya beri awak alamat yang tepat. Cuba awak lihat betul-betul kad yang saya beri pada awak tempoh hari” arah Bella mahu membuktikan aku memang bersalah. Laju kucapai kad yang terletak di atas meja ini. Kutatap nama premis yang tercatat pada kertas ini. Dobi Cenderawasih Nila. Kupandang Bella yang tersenyum sinis.
“Awak masih nak menafikan?” lirih suara Bella bertanya.
“Saya yakin kad yang saya nampak tempoh hari ialah Dobi Cenderawasih Nilam. Bukan yang ini. Tak mustahil kalau awak telah menukar kad ini” tingkahku tidak percaya. Bella tergelak.
“Mudahnya awak nak letakkan kesalahan awak pada orang lain” perli Bella.
“Tapi saya tak terkejut pun. Dulu awak pernah lakukan kesalahan yang sama... melenyapkan semua pakaian itu. Kemudian awak diarahkan bekerja di KDUT sebagai ganti rugi. Kelicikan awak tak berhenti setakat itu saja. Yang kesian Rania. Dia kehilangan Aqel kerana awak” sinis tuduhan Bella dilontar kepadaku. Tajam pandanganku menatap Bella.
“Jangan cakap sesuka hati kalau awak tak tahu cerita sebenar” tingkahku geram. Bella tergelak. Sengaja mahu menyakiti hatiku. Kugenggam tangan cuba mempertahankan benteng kesabaran diri. Hilang kesabaran bermakna lebih galak Bella akan melontar kata-kata tajam.  
“Tak sabar saya nak halau awak keluar dari bilik ini. Sekarang kemas semua barang awak. Esok saya dan Datin Sofea akan dakwa awak di mahkamah kerana melakukan penyelewengan aset Mawar Berhad” Bella tersenyum panjang.
“Bersedialah fizikal dan mental. Awak pasti akan dihukum penjara kerana Aqel dan Haqem tak mampu melepaskan awak dari tuduhan itu” ujar Bella begitu yakin. Aku mengetap bibir. Suara Bella berlegar-legar di halwa telingaku. Kulontar pandangan jauh-jauh. Esok yang dinanti sungguh mendebarkan. Sudah terbayang gelak tawa dan tepuk sorak Datin Sofea dan Bella meraikan kemenangan mereka. Aku melepas keluhan berat. Mak, Aziq dan Mak Long pasti terkejut tatkala mengetahui perkara ini. Aku akan membuatkan mereka berduka. Perkara ini harus dimaklumkan kepada mak sebelum menjelang hari pendakwaan dan pengisytiharan hukuman yang dijatuhkan kepadaku. iPhone berdering. Aku tersentak. Nama Aqel terpapar di dada skrin.
“Hello...assalamualaikum...” Kukawal suara biarpun hati ini sebak. Aku tidak mahu menangis sekarang.
“Awak di mana sekarang?” suara Aqel melontar pertanyaan.
“Duduk di taman bunga awak... nak hirup udara segar” jelasku.
“Taman Cahaya Dahlia?” Aqel tersentak. Rupa-rupanya sudah muktamad Aqel menamakan taman ini dengan nama sedemikian. Kupandang sekeliling taman ini. Banyak bunga dahlia putih dan merah jambu sedang berkembang mekar nampak indah dipandangan mata.
“Awak pandang ke office saya” arah Aqel. Aku mendongak. Kelihatan Aqel sedang tercengat di sebalik dinding kaca sambil melambai tangan ke arahku. Aku senyum.
“Sekejap lagi saya pergi sana. Kita sama-sama tengok matahari terbenam” ujar Aqel lalu mematikan iPhone. Aqel berpaling dari dinding kaca itu. Bergerak meninggalkan pejabat. Sekejap sahaja Aqel sudah muncul di depanku. Tidak mahu terlepas menyaksikan matahari terbenam.
“Tengok di sana...” Aqel menunding jari ke arah matahari yang perlahan-lahan turun ke arah barat. Cahaya kejinggaan begitu mempesonakan. Aku kagum.
“Indahnya...” suaraku memuji. Aku dan Aqel terpegun pada keindahan ciptaan Allah. Terpaku kami menatap lanskap matahari terbenam ini.
 “Hari ini kita sempat tengok matahari terbenam bersama-sama” ujar  Aqel sambil merakam beberapa keping gambar suasana matahari terbenam. Aqel masih ingat pada kata-katanya.
 “Tengok cantikkan...” Aqel menayangkan gambar yang dirakam dalam iPhone itu. Aku mengangguk dan tersenyum.
“Cantik...” pujiku. Kemudian mengalih pandangan kepada Aqel.
“Taman awak ini dah dipenuhi dengan bunga-bunga dahlia” komenku. Aqel tersenyum.
“Dah nama taman ini Taman Cahaya Dahlia mestilah tanam bunga dahlia” sahut Aqel bersahaja dan tersenyum.
“Pinjam iPhone awak... iPhone saya tak secanggih iPhone awak” ujarku tersengih. Tidak berkata apa-apa Aqel terus menghulurkan iPhone itu kepadaku. Aku tersentak menatap gambarku ketika hari pertunangan Nana dan Arryan menjadi penghias wallpaper iPhone Aqel. Pada hari itu aku, mak dan Mak Long memakai pakaian sedondon yang Aqel tempah khas di butik. Sepatutnya, Aqel juga memakai pakaian yang sama warna dengan kami namun dia tidak muncul. Hendak hilangkan rasa rendah diri dan setanding dengan kehebatan Aqel, aku telah menggunakan kepakaran juruhias profesional untuk menatarias wajahku. Solekan yang memuaskan hati dan mendapat banyak pujian. Aku mahu Aqel bangga denganku. Namun usaha itu sia-sia sahaja. Aku tersenyum sendiri. Kupandang Aqel.
“Bagaimana awak dapat gambar ini? Kan awak tak datang ke majlis pertunangan Nana” tanyaku hairan. Aqel senyum.
“Saya datang sana kamu semua dah balik” sahut Aqel. Aku tersentak. Aqel tidak pernah menceritakan perkara ini. Sekembalinya dari majlis itu, aku meradang dan terkilan kerana Aqel tidak muncul-muncul.
“Pada hari itu awak dan Rania jadi pengapit pengantin” ujarku mengimbas perkara itu. Aqel tersenyum. Nampak gembira menjadi pengapit pengantin bergandingan dengan buah hati.
“Nana kata betapa rugi saya tak tengok awak pada hari itu” cerita Aqel. Aku tergelak kecil. Terbuktilah Nana yang memberi gambar ini kepada Aqel.
“Nana...” Aku tersenyum sendiri. Sahabatku yang sungguh fanatik terhadap Aqel persis Marnie. Segala-gala Aqel yang terbaik.
“Cantik awak... Saya yang minta gambar awak dari Nana” puji Aqel sambil memberi penjelasan. Aku tergelak lagi. Pujian Aqel sekadar hendak menggembirakan hati dan jiwaku yang tidak tenteram. Sudah lama gambar ini menjadi penghias skrin iPhone Aqel. Namun baru sekarang disedari oleh gadis ini.
Make-up yang mengubah penampilan saya” tingkahku merendah diri. Pada hari itu aku tatarias wajahku melebihi daripada hari-hari yang lain. Orang yang jarang bersolek tatkala disolek akan nampak penampilan yang berbeza. Itu yang berlaku kepadaku pada hari itu.
“Hari-hari awak nampak cantik. Bebola mata awak bersinar dan berkaca-kaca” puji Aqel sambil menatapku. Aku diam. Segan pula mendengar pujian Aqel ini.
“Walaupun awak tak menyayangi saya, saya tetap bangga jadi suami awak” ujar Aqel tersenyum. Aku terdiam. Terasa dengan bicara Aqel.
“Nak buat apa dengan iPhone saya?” tanya Aqel menyentakkanku. Aku tersenyum. Baru sedar iPhone Aqel masih berada di tanganku.
“Duduk dekat sikit” arahku buat Aqel tercengang-cengang. Tidak pernah menerima arahan sedemikian. Pantang Aqel duduk terlalu dekat denganku pasti aku akan melenting. Namun hari ini berbeza pula. Aku mahu Aqel duduk rapat di sebelahku.
“Cepat...saya nak ambil gambar dengan awak. Kita tak pernah pun ambil gambar sama-sama selain gambar pengantin” jelasku. Aqel tersengih. Lantas mendekatkan tubuh di sebelahku.
“Ada ler gambar saya dengan awak. Masa kita berbulan madu di Korea. Saya peluk pinggang awak masa tu” ujar Aqel tersenyum. Panas wajahku.
“Oh..., gambar yang itu! Awak minta saya berlakon menjadi pasangan pengantin yang  romantik di depan Pak Long” ujarku mengimbas kunjungan pertamaku di Korea sebagai bulan madu kami. Di situlah aku dapat tahu bahawa Pak Long juga mengenali Flora. Namun tidak mampu aku mengungkai rahsia itu kerana Pak Long turut berahsia. Betulkah Pak Long rampas Flora daripada Aqel? Tidak gembira aku dengan kenyataan ini. Mudah-mudahan andaianku ini tidak tepat.
“Sedia...1...2...3... senyum...” Klik. Aku menekan punat kemera. Sekejap sahaja gambarku dengan Aqel yang sedang tersenyum terakam.
“Lagi...” pinta Aqel. Mahu gambar dirakam lagi. Tidak cukup hanya sekeping sahaja. Tiada bantahan. Aku menurut sahaja permintaan Aqel. Mahu merakam beberapa keping gambar dengan Aqel sebelum usia berganjak dan berubah wajah.  
“Sedia...1...2...3...senyum...” Sepantas kilat tangan Aqel memeluk bahuku. Aku berpaling ke arah Aqel. Mata bertentang mata. Klik. Aku terpaku. Aqel hanya tersenyum.
“Tengok...gambar ini cantik” komen Aqel sambil jari menunjuk pada gambar yang baru sahaja dirakam itu. Gambar kadet yang diambil nampak sempurna. Sungguh romantik. Persis aku dan Aqel sedang bergaya di depan kemera. Kemudian kuhantar dua keping gambar ini ke arah iPhoneku. Aku mahu memiliki dan menyimpan gambar ini. Selesai. Lantas kukembalikan iPhone Aqel.
“Terima kasih kerana tiada bantahan nak ambil gambar dengan awak” ujarku tersengih.
“Nak buat apa dengan gambar tu?” tanya Aqel. Aku menarik nafas panjang. Terasa sebak.
“Nak buat kenangan dengan awak. Lepas ini ambil masa yang lama nak jumpa awak dan pada masa itu pasti saya dah kelihatan tua. Awak takkan mahu bergambar dengan saya lagi” ujarku tergelak sendiri. Air mata menitis di pipi. Laju jariku mengesat. Aqel menatapku dengan mulut terkunci.  
“Aqel...” suaraku terhenti di situ. Aku dan Aqel saling berpandangan. Aku melepaskan keluhan. Berusaha mengumpul kekuatan diri.
“Sebenarnya...saya takut sekarang. Saya berharap hari ini takkan berganjak dan esok takkan muncul” luahku dengan senyuman. Jemari Aqel memaut jemariku. Erat.
“Saya takkan biarkan awak disakiti. Saya akan lindungi awak” Aqel mengulangi janji itu sekian kali. Sebak dan rawan hati mendengar kata-kata Aqel. Aku menangis teresak-esak. Sudah tidak mampu mengawal tangisanku. Aqel terus memelukku. Cuba mendamaikan gelodak perasaanku. Tidak boleh cepat berputus-asa.
 “Saya harus kembali ke Bahagian Unit Keselamatan sekarang. Encik Mahroof pasti sedang tunggu saya. Tadi saya minta keluar sekejap” ujarku sambil merenggangkan tubuh dari pelukan Aqel. Aqel mengangguk.
“Saya hantar awak...” pelawa Aqel. Aku mengangguk. Lantas aku dan Aqel beriringan melangkah meninggalkan Taman Cahaya Dahlia ini. Langkahku dan langkah Aqel terhenti di depan pintu bilik ini. Aku dan Aqel berpandangan.
“Tinggalkan saya di sini. Tak payah hantar saya masuk ke dalam” pintaku. Aqel mengangguk. Tidak membantah.
“Tunggu saya datang. Saya akan bawa awak balik nanti” ujar Aqel serius. Aku menganguk. Yakin  pada kata-kata Aqel.
   “Saya masuk sekarang. Pergilah...” arahku. Aqel senyum namun belum berganjak. Sehinggalah aku menutup daun pintu, Aqel masih terpacak di depan pintu.
Aqel mengatur langkah kemas. Tampak berkeyakinan. Hari ini perhitungan akan dilakukan. Sudah sampai masa hendak bertindak. Daun pintu bilik itu ditolak kasar lantas kakinya melangkah masuk. Langkahnya terhenti di depan gadis itu. Wajahnya serius.
“Aqel...” Bella tersentak. Kedatangan pemuda ini tidak diduga.
“Awak salahkan yang betul dan betulkan yang salah” tegas Aqel serius. Bella terpinga-pinga. Kata-kata Aqel penuh makna tersirat. Aqel tidak mahu menangguhkan masa lagi. Nekad akan membawa gadis itu balik hari ini. Esok tiada perkara buruk yang berlaku.
“Awak dan Datin Bella telah rancang segala-gala dengan sempurna. Awak arah Flora hantar pakaian itu ke dobi yang hanya beroperasi sementara bagi memudahkan awak menuduhnya telah melakukan penyelewengan. Kemudian kerana kecuaian gadis itu, mudah saja awak meletakkan kesalahan itu kepadanya” tegas Aqel. Bella terkebil-kebil. Belum bersedia menangkis hujah Aqel. Hujah yang disokong dengan fakta.
“Awak kukuhkan tindakan awak dengan menukar kad alamat itu. Awak letak alamat laundry yang betul di atas meja itu. Apabila penyiasatan dijalankan nampak seolah-olah Flora berbohong. Nak kukuhkan penyelewengan ini, awak arahkan orang suruhan awak letak RM50,000 di dalam laci itu. Kemudian RM100,000 dari akaun Bank Swiss telah dipindah ke dalam akaun Flora dua hari lalu sebelum dia dituduh menyeleweng aset syarikat” tegas Aqel. Tajam pandangannya menatap Bella. Tiba-tiba sahaja Bella bertepuk tangan.
“Hebat cerita awak” sinis suara Bella memperlekehkan hujah Aqel. Hakikatnya sudah timbul bibit-bibit keresahan dalam diri. Namun dia berusaha menjadi kuat agar dapat mengaburi pandangan mata dan keyakinan anak muda ini.
“Awak boleh cakap apa saja yang awak suka. Saya tak takut. Awak takde bukti nak lepaskan Lia daripada tuduhan itu” tegas Bella angkuh. Aqel tersenyum.
“Betul. Saya tak boleh katakan Flora tak lakukan semua itu. Polis takkan percaya. Tapi awak harus ingat, saya ada bukti nak sabit kesalahan awak dan Datin Sofea yang telah menganiaya gadis itu. Bukti ini akan membebaskan Flora dari tuduhan itu” tegas Aqel serius menatap Bella. Lantas mengeluarkan iPhone dari saku seluar. Ditekan punat. Maka video itu terpasang. Cerita yang jelas. Bella terkedu.
“Saya letak kamera tersembunyi di setiap tempat duduk Flora. Saya tak boleh bergantung pada cctv syarikat ini. Saya yakin awak dan Datin Sofea ada perancangan yang teliti” ujar Aqel tersenyum sinis. Lega.
“Seorang lelaki yang tak dikenali... yang bukan warga KDUT ini takkan mudah menceroboh bilik ini tanpa bantuan orang dalam. Tiba-tiba saja cctv dan alat penggera bilik ini tak berfungsi walaupun lelaki yang tiada ID KDUT telah melepasi pintu bilik ini. Saya pasti awak yang bertanggungjawab mematikan sistem sekuriti bilik ini” tegas Aqel lantang. Perkara yang diramal akan berlaku benar-benar telah terjadi. Bahagian Unit Keselamatan KDUT memaklumkan cctv yang dipasang di bahagian kostum tidak berfungsi pada masa kejadian tersebut. Maka tuduhan terhadap gadis itu tidak dapat ditolak buat sementara waktu.
“Belum cukup bukti awak nak katakan semua itu rancangan saya dan Datin Sofea” tingkah Bella menafikan. Aqel tergelak.
“Bagaimana dengan ini? Awak pasti kenal lelaki ini kan. Dengar-dengar dia baru keluar penjara dua bulan lalu” Aqel menayangkan video pengakuan lelaki itu. Bermula daripada kejadian yang menyebabkan kecederaan di siku Aqel. Percubaan untuk melanggar gadis itu. Kemudian kewujudan dobi yang telah dipercayai berurusniaga jual-beli pakaian tersebut untuk menyabitkan kesalahan pecah amanah. Seterusnya pengakuan lelaki ini telah menerima arahan untuk meletakkan RM50,000 di dalam laci meja gadis itu. Akhirnya dia mengaku telah memindahkan RM 100,000 dari akaun Bank Swiss ke dalam akaun bank atas nama Nurdahlia binti Salllehudin. Bella terkejut. Wajahnya pucat lesi. Dia kehilangan kata-kata. Tidak mampu membuat penafian lagi.
“Ada perkara yang perlu awak dengar dan tengok” ujar Aqel tersenyum sinis. Kemenangan sudah berpihak kepada gadis itu. Sekarang dia sudah boleh menyabitkan kesalahan itu kepada Bella dan Datin Sofea. Aqel menekan video lain. Lantas menayangkan kepada Bella.
“Saya terima arahan ini daripada mereka...” Lelaki itu menayangkan gambar di tangannya. Besar mata Bella menatap gambar itu. Dia terkedu. Gambarnya dengan Datin Sofea. Bukti sudah jelas. Jerat sendiri telah memerangkap mereka.
“Arahan daripada Datin Sofea dan Cik Bella” Telinganya menangkap suara lelaki itu menyebut nama mereka. Tangan Bella terketar-ketar. Semua sudah jelas perkara yang menimpa gadis itu angkaranya dengan Datin Sofea.
“Apa yang awak mahu?” Bella menatap Aqel. Dia sudah tidak berdaya. Aqel senyum lagi. Suka mendengar pertanyaan gadis itu.
“Semua bukti berada di hujung jari saya. Dalam beberapa saat saja saya boleh hantar video ini kepada pihak polis, pihak keselamatan KDUT dan blog syarikat ini. Maka semua orang boleh menonton dan mengetahui kisah sebenar. Sekurang-kurangnya awak dan Datin Sofea akan merasa hidup di dalam penjara untuk beberapa tahun atas kesalahan mencederakan, menganiaya dan menfitnah orang yang tak bersalah. Awak ingat kehidupan bekas banduan begitu mudah?” jelas Aqel dengan pandangan yang serius. Renungan matanya tajam. Gerun Bella menatapnya. Bergetar jari-jemari gadis ini. Dia ketakutan.
“Saya boleh buat awak dan Datin Sofea jadi muflis kerana fitnah kalian... tapi saya ingat pada Haqem dan Idlan. Pasti Flora takkan gembira kalau saya lakukan semua ini” suara Aqel lembut namun bernada ancaman. Bella tidak boleh duduk tenang lagi.
“Awak nak saya dan Datin Sofea buat apa?” tinggi suara Bella mengulangi pertanyaan itu. Dia cemas. Aqel sudah berjaya membuktikan gadis itu tidak bersalah.
“Saya nak awak dan Datin Sofea tarik balik tuduhan itu. Saya nak tengok balik nanti Flora dah ada di rumah. Saya beri kalian tempoh 24 jam bersihkan nama gadis itu dan buat permohonan maaf secara terbuka. Kemas semua barang awak yang ada di dalam bilik ini. Saya tak nak tengok awak ada di sini lagi” lantang suara Aqel memberi arahan. Kulitnya yang putih nampak kemerah-merahan. Aqel murka lalu melangkah ke pintu meninggalkan Bella yang sedang ketakutan. Tangan Bella terketar-ketar. Dia mencapai iPhone lalu membuat panggilan.
“Mama...Aqel dah tahu segala-galanya. Semua bukti ada di tangannya...” suara Bella bergetar. Datin Bella terduduk. Mereka sudah tidak selamat. Nasib mereka terletak di tangan pemuda itu. Dia perlu belas ehsan Aqel. Langkah deras Aqel terhenti. Dia menatap skrin iPhone yang berada dalam genggaman tangan. Serius. Sudah dijangka dia akan menerima panggilan itu. Datin Sofea dan Bella tidak akan mampu berdiam diri. Mereka berada dalam keadaan terdesak sekarang.
“Berkuatkuasa 24 jam kerjasama KDUT dengan Mawar Berhad ditamatkan” tegas Aqel mematikan perbualan itu. Tidak sempat mendengar suara Datin Sofea. Arahan tegas itu sudah cukup memberi peringatan kepada wanita itu. Kali ini Aqel tidak akan bertolak ansur lagi. Aqel meneruskan langkah ke Bahagian Unit Keselamatan KDUT dengan wajah yang serius. Membayangkan kembali tangisan gadis itu membuatkan dia marah pada Datin Sofea dan Bella. Melihat tangisan dan ketakutan gadis itu membuatkan dia marah pada diri sendiri. Dia menyalahkan diri kerana gagal melindungi gadis itu. Langkahnya terhenti. Dia memandang sayu ke arah gadis yang sedang berteleku di lantai itu. Tiada tenaga. Ternyata Datin Sofea dan Bella telah melaksanakan arahannya serta-merta.


No comments:

Post a Comment