Thursday 7 December 2017

NamaKu Bukan Flora....98! Baru......





BAB 98

~Mac-Mei. Indah dan mempesona bumi Seoul ketika ini. Musim Bunga menjengah diri lagi. Kota-kota di Korea Selatan begitu indah. Hamparan bunga Conala yang menguning. Bunga Cherry Putih, Forsythias, Azalea yang berkembang mekar. Changgyeonggung Palace nantikan kunjunganku. Kenangan di Ilsan Lake Park @ Jinhae Cherry Blossom Tunnel pasti terpahat utuh dalam hati. Kurakamkan kenangan kunjungan ke sini bersama Mak Long dan Pak Long~. Lantas kulekat beberapa keping fotoku bersama Mak Long dan Pak Long. Aku tersenyum sendiri menatap foto ini. Mak Long dan Pak Long bagai pinang dibelah dua, sama cantik sama padan. Satu kerugian buat kaum Hawa kerana hanya Aqel zuriat mereka. Jadi beruntunglah aku kerana menjadi pilihan Mak Long yang digandingkan dengan putera tunggalnya itu.
Rindu pada mak dan Aziq. Alangkah seronok jikalau insan yang kusayangi ada bersamaku saat ini. Aku melukis wajah emoji yang menangis sebelum menutup buku catatan merah jambu ini. Simbolik perasaan sedih kerana berjauhan dengan mereka. Rindu menebal yang terpaksa aku tanggung kerana perpisahan ini. Patutkah aku salahkan Aqel kerana merencanakan semua ini? Lantas kumasukkan pen dan gam ke dalam saku beg galas ini. Tidak mahu memikirkan persoalan yang bercambah dalam benakku.
Kupandang sekeliling, cuba mencari kelibat Pak Long. Pak Long belum kelihatan lagi. Kupandang buku catatan merah jambu ini. Lantas menyelak halaman seterusnya. Aku mengisi penantian ini dengan catatan-catatan yang tertulis di dada buku itu. Aku tersenyum sendiri. Suka duka perjalanan hidupku. Kisah Si Cinderella yang menjumpai padanan kasutnya terimbau kembali. Aku tersenyum sendiri tatkala terkenang selipur jipun berlainan warna yang tersarung di kakiku ketika menghadiri majlis hari jadi Idlan. Sebelah selipar jipun merah dan sebelah lagi hijau. Ketika itulah aku menjadi Si Cinderella apabila Aqel datang dengan sepasang kasut milikku menjadi penyelamatku. Terharu dan sebak ketika itu kerana aku sangka kasut yang menyimpan banyak kenangan itu telah tamat riwayatnya. Aku ingat aku tidak akan bertemu dengan kasut itu lagi. Tidak diduga kasut itu muncul di depanku dengan wajah yang cantik memukau pandanganku. Ihsan Aqel telah mempertemukan Si Cinderella dengan kasut itu. Aku tersenyum panjang sendirian. Kisah manis untuk diimbau kembali.     

Adam Rayyan menatap gadis yang duduk di bangku kayu itu dengan penuh minat. Setiap gerak-geri gadis itu diperhatikan dengan leka. Dia tidak dapat lagi menyembunyikan perasaan. Keinginan hendak mengenali gadis itu begitu melonjak-lonjak. Sukar hendak dikawal perasaan itu. Dari sehari ke sehari dia memerhatikan gadis itu dari kejauhan. Semakin lama memerhatikan semakin hati terpaut kepada gadis itu. Tatkala sehari tidak terpandang wajah gadis itu pasti dirinya tidak keruan. Jiwa resah dan hati  tidak tenteram. Dia akan mula merindui gadis itu. Sedar bahawa dia telah jatuh cinta pada gadis itu. Gadis yang dipandang dari kejauhan. Gadis yang tidak mengenalinya.
“Adakah awak dah berpunya?” hati Adam Rayyan mendesah. Dia melepaskan keluhan. Bimbang gadis yang dipuja dalam diam sudah menjadi milik orang.
“Tengok apa?” sapa suara lelaki. Adam Rayyan tersentak. Laju dia berpaling. Lelaki bercermin mata itu sedang menatap. Kemudian turut melontar pandangan ke arah gadis itu. Sama-sama memerhatikan gadis itu. Profesor Abdullah Han mengalih pandangan ke arah pemuda ini semula. Adam Rayyan garu-garu kepala yang tidak gatal. Perlakuannya sudah dapat dikesan oleh lelaki ini. Dia tersengih. Segan.
“Kamu perhatikan gadis itu,” tanya Profesor Abdullah Han mahu kepastian. Perlahan-lahan Aqem Rayyan menggangguk. Tidak mampu menafikan mahupun berbohong lagi kerana perbuatannya sudah dikesan oleh lelaki ini.
“Jangan perhatikan anak dara orang lama-lama. Bimbang kalau buat kamu jatuh cinta padanya... susah nanti,” tegur Profesor Abdullah Han menasihati. Masih mahu berselindung tentang identiti gadis itu. Adam Rayyan masih tersenyum. Saat ini jiwanya memang sudah bergolak.
“Saya suka gadis itu, Prof,” ujar Adam Rayyan meluahkan isi hati yang sudah tidak terkawal. Berubah ekspresi wajah lelaki ini. Pengakuan pemuda ini mengejutkan.
“Kamu tak boleh suka gadis itu, malah tak boleh jatuh cinta padanya,” tegas Profesor Abdullah Han sambil menepuk-nepuk lembut bahu pemuda ini. Adam Rayyan terpana. Namun tidak sempat meminta penjelasan lanjut terhadap larangan itu, tatkala lelaki itu sudah mengatur langkah meninggalkannya. Besar mata Adam Rayyan menatap langkah Profesor Abdullah Han berhenti di depan gadis itu. Mereka berbual-bual. Dia melihat senyuman gadis itu. Kelihatan Profesor Abdullah Han mesra dengan gadis itu. Kemudian gadis itu bangkit dari bangku kayu itu. Mereka melangkah beriringan ke laman parkir. Rasa terkejut Adam Rayyan semakin memuncak tatkala menatap gadis itu menyelinap masuk ke dalam kereta lelaki itu, lalu duduk di kerusi penumpang di sebelah Profesor Abdullah Han. Adam Rayyan nampak senyuman gadis itu. Dia terkesima.

“Lia...anak gadis Prof,” Adam Rayyan berbicara sendiri.
“Kamu tak boleh suka gadis itu, malah tak boleh jatuh cinta padanya,” suara Profesor Abdullah Han berbisik di telinga. Otaknya ligat memproses larangan itu. Ada sebab lelaki itu memberi peringatan penting kepadanya.
“Mungkin juga Lia ialah isteri, Prof,” Suatu kenyataan baharu keluar dari mulut Adam Rayyan. Adam Rayyan memejamkan mata seketika. Kemudian menggeleng-geleng kepala. Sukar hendak diterima kenyataan itu. Dia kecewa. Harapannya musnah dan impiannya punah. Dia mengatur langkah longlai membawa kekecewaan. Ternyata pelamin angannya musnah.


********************************

~Musim Panas yang cerah di Korea Selatan. Aku dan Melati menghabiskan seharian hujung minggu ini di Pantai Gyeongpo di Kota Gangneung. Memijak hamparan pasir dan tidak sanggup berjemur menikmati hangat sinar matahari. Warga Korea Selatan seronok berenang di lautan nan membiru. Aku dan Melati tidak melepaskan peluang memancing dari atas perahu. Seronoknya...~
Tatkala tiba di  Cheongpyeong debaran semakin terasa. Ditambah lagi perasaan gemuruh. Kunjunganku dan Melati ke sini dengan satu misi. Mahu mencuba bungee jumping. Sukan lasak ini memerlukan orang yang berjiwa besar dan berani. Cheongpyeong River Land Bungee Jump setinggi 50 meter bakal kami tawan sebentar lagi. Kagum pemandangan alam dan air jernih dari Danau Cheongpyeong. Kutarik nafas dalam-dalam. Kemudian berpaling ke arah Melati yang sedang berusaha mengumpul kekuatan diri. Cuba memberanikan diri.
“Jangan lupa laung kuat-kuat nanti,” ujarku berpesan. Melati mengangguk. Sempat melihat dia menelan liur.
“Saya pejam mata,” ujar Melati bagai tidak sanggup melalui detik awal penerjunan.
“Saya pun akan pejam mata,” jelasku. Belum ada keberanian mahu menyaksikan detik jatuh tubuh ini ke bawah sebelum terbuai di awangan. Kemudian tubuh terlontar ke atas semula.
Are you ready?” tanya lelaki Korea yang berdiri di sebelahku sebelum aksi melompat bermula. Satu hujung tali elastik yang dipasang di pergelangan kaki dan satu hujung tali terikat pada titik lompatan sudah siap dipasang. Aku mengangguk. Sudah bersedia. Perjuangan melawan perasaan takut. Sempat aku menitip doa agar detik yang mendebarkan ini berjalan lancar dan tidak ada musibah yang menimpa. Mulut Melati juga terkumat-kamit bermunajat.
Fighting....Malaysia Boleh...!” laungku. Serentak aku membuat kiraan sampai tiga lalu terjun. Aku menjerit sekuat hati. Bagai ada kekuatan dan keberanian tersuntik dalam diri membuatkan aku lupa hendak memejamkan mata. Regangan kuat tali ketika terjun membuatkan aku terlontar ke atas semula. Aku menjerit panjang sekuat hati. Terasa lapang dada. Bagai bebanan yang dipikul di bahu sudah terlepas. Kedengaran tepukan tangan di seberang sana meraikan kejayaanku. Aku melambai-lambai tangan ke arah mereka. Sekejap lagi giliran mereka. Pasti ada yang seram sejuk persis yang aku rasa sebentar tadi. Lelaki Korea tadi menunjukkan ibu jari ke arahku.
Thank you...! Thank you...!” ujarku gembira. Kini giliran Melati melakukan lompatan terjun. Dia mengulangi perbuatanku tadi. Bezanya Melati memejamkan mata. Jeritan suara Melati bergema buat aku ketawa. Begitulah keadaanku tadi. Situasi yang tidak dapat dikawal.
“Ya Allah...alhamdulillah...Kita berjaya. Tahniah...,” ujar Melati teruja tatkala berjaya didaratkan di tempat penerjunan tadi. Melati mengesat air mata. Dia menangis. Lega dan gembira bercampur-baur. Aku dan Melati berpelukan. Kami telah berjaya menguji keberanian diri. Perasaan gentar sudah lenyap. Mudah-mudahan keberanian ini akan mendorong aku berhadapan dengan Aqel tanpa perasaan sangsi dan was-was.
“Seronok...seronok...seronok...,” Berpanjangan Melati meluah perasaan. Aku tersenyum. Perasaan yang sama turut menyelubungiku. Tidak pernah menduga aku memiliki keberanian sedemikian. Lantas melabuhkan duduk di bangku kayu ini. Aku dan Melati melepaskan kelegaan. Sekumpulan pemuda Korea melewati kami lantas masing-masing menunjukkan ibu jari memuji keberanianku dan Melati.
Kamsahamnida,” ujarku dan Melati hampir serentak. Pemuda-pemuda itu tersenyum mempamer kekacakan diri mereka sambil melambai tangan. Kami membalas lambaian tangan itu. Mereka kagum dengan keberanian kami. Memandang wajah-wajah iras artis kumpulan K-POP itu lantas melontar ingatanku kepada Aqel. Wajah Aqel setanding mereka. Aku tersenyum sendiri.
“Senyum sendiri nampak. Dah terpikat pada mamat Korea,” tegur Melati mengusikku. Aku tergelak. Bukan mudah hendak jatuh cinta.
“Tak payah terpikat pada mamat Korea. Ada suami peranakan Korea pun dah cukup memeningkan,” balasku diiringi keluhan kecil.
“Suami awak peranakan Korea?” Melati terlopong menatapku. Terkejut. Aku mengangguk. Bercerita tentang Aqel banyak kali buat gadis ini terkejut.
“Ayah mertua saya orang Seoul,” jelasku.
“Wah, mesti kacak!” Melati teruja. Aku hanya senyum. Tidak mahu terlalu riak pada kesempurnaan Aqel. Lagipun yang akan dapat pujian dan sanjungan ialah Aqel. Bukan aku. Tidak mahu mengejutkan Melati sekian kali. Lantas kurahsiakan identiti ayah mertuaku. Metali mengenali Profesor Abudullah Han. Semua pelajar Malaysia di kampus mengenali lelaki ini kerana kefasihan bercakap Melayu. Mungkin ramai juga yang mengetahui bahawa Profesor Abdullah Han bernikah dengan perempuan Melayu warganegara Malaysia. Namun satu perkara orang tidak tahu bahawa lelaki itu ialah ayah mertuaku merangkap Pak Longku suami kepada kakak arwah ayah.
“Bolehlah...,” balasku. Melati mengetap bibir. Geram.
“Mukanya macam Melayukah Korea? Ada simpan gambarnya dalam dompet?” tanya Melati teruja. Aku geleng kepala. Aqel tidak pernah memberikan gambar padaku. Aku juga tidak pernah terdetik hendak memiliki gambar Aqel. Orang tidak mahu beri, tidakkan kita terhegeh-hegeh hendak meminta-minta pula. Masing-masing jual mahal.
“Ada mata, hidung, telinga, mulut...,” jelasku bercanda.
“Awak...!” Melati terjerit marah lalu menampar lenganku. Jawapan yang menyakitkan hati. Aku tergelak.
“Dia kembar Putera Sun Woo...hero Hwarang,” ujarku mahu Melati berimaginasi.
“Dia seiras wajah Moo Myung...! Wow..., kacak!” balas Melati teruja menyebut nama watak utama dalam Hwarang. Aku tahu dia peminat fanatik artis-artis negara ini. Mudah sahaja dia dapat meneka dengan tepat.
“Mereka serupa tapi tak sama...,” jelasku.
 “Wow..., untung awak ada suami kacak macam artis! Oh... Ko Dong-Man!” puji Melati sambil menyeru dengan lemah-gemalai  satu nama watak lagi yang dilakonkan oleh Park Seo Joon. Untung aku jadi isteri Aqel? Aku masih memikirkan kenyataan ini.
“Suami yang kacak ramai peminat perempuan. Tak tahulah kesetiaannya sejauh mana,” ujarku lalu bangkit dari bangku kayu ini. Terkebil-kebil Melati menatapku.
“Jom... balik,” ajakku lantas memulakan langkah. Laju Melati bangun. Dia mengejar langkahku.
“Bagaimana awak boleh nikah dengan pemuda Korea? Di mana awak jumpa? Dia rambut panjangkah pendek? Boleh kenalkan saya dengan kawan-kawannya?” Bertubi-tubi pertanyaan Melati menghujaniku. Aku hanya mempamer senyuman di bibir. Pertanyaan Melati tidak kuendahkan. Hari ini baru aku hendak bercakap tentang Aqel. Rambut Aqel pendek dan tersikat rapi. Warna keperang-perangan padan dengan kulit yang putih. Dia seorang yang kemas. Sepasang mata yang mengecil tatkala mengukir senyuman. Senyuman indah yang tidak pernah terhakis dari ingatanku. Sesiapa yang memandang Aqel pasti akan jatuh cinta. Begitu sukar Rania hendak melepaskan Aqel. Kasihan Aqel kalau dia tersedak tika ini.
~Tahniah dan Syabas buat diriku sendiri & sahabatku Melati kerana telah berjaya membuktikan keberanian diri. Kenangan yang tidak akan dilupakan.~ Kutampal gambarku bersama Melati yang sempat dirakamkan ketika berada di Cheongpyeong River Land Bungee Jump siang tadi di sebelah tulisan tanganku. Bangga. Kututup Si Merah Jambu ini lalu disorong di tepi meja. Sudah sampai masa hendak membuka buku. Masa untuk belajar.
“Banyak homework?” Aku berpaling. Mak Long berdiri di sebalik daun pintu yang sedikit terkuak. Aku menggeleng dan tersenyum.
“Masuklah mama,” pelawaku. Mak Long melangkah masuk. Lantas duduk di birai katil di sebelah meja belajar ini.
“Kuliah okey?” tanya Mak Long ingin tahu. Aku mengangguk. Tiada banyak masalah yang timbul. Pak Long banyak membantuku. Pengurusan perniagaan dan pemasaran berpadanan dengan kemampuanku. Aqel mahukan aku menghabiskan pengajian yang tertangguh suatu waktu dahulu. Barangkali juga Aqel mahu aku menceburi bidang perniagaan kelak. Aqel sudah ada perancangan terperinci untukku. Tindakan Aqel langsung tidak buat aku rasa terkongkong. Sungguh bertepatan denganku yang kurang bijak merancang masa depan sendiri.
“Habis belajar boleh buka bisnes sendiri. Boleh juga kerja dengan Hyeon,” cadang Mak Long. Aku senyum. Sedemikiankah rencana Aqel?
“Hyeon ada call atau mesej?” tanya Mak Long. Kupandang wajah Mak Long. Lambat-lambat aku menggeleng.
“Pasti dia sibuk mama,” tuturku mengerti kesibukan Aqel. Untuk diri sendiripun Aqel tiada punya waktu. Aku tidak mengharapkan Aqel akan sentiasa mengutus berita kepadaku. Namun setakat ini Aqel masih menyepikan diri. Begitu juga aku. Aku merasakan Aqel tidak berminat hendak mengetahui kehidupanku di sini.
“Banyak kerja macam mana sekalipun dia mesti tanya perkhabaran kamu,” keluh Mak Long. Aku hanya senyum. Tidak ambil hati andai Aqel terus mahu mendiamkan diri. Siapalah aku di hati Aqel. Pemuda yang gemar bermain kata-kata manis yang memikat kalbu. Tingkahlaku dan tindakan Aqel dibayangi oleh tanggungjawab terhadap keluarga. Bimbang Aqel menyukaiku kerana bayangan Flora insan yang dikasihi ada dalam diriku. Sungguh Aqel sentiasa mengelirukan aku.  
“Wah, banyak juga gambar aktor ni di sini. Handsomekan dia...,” puji Mak Long sambil menatap beberapa keping gambar Pak Seo Joon yang aku tampal pada muka depan Si Merah Jambu ini. Aku mengangguk. Ketampanan yang telah diikhtiraf dunia. Dia dicipta begitu sempurna.
“Sejak bila minat aktor ini?” tanya Mak Long mahu berkongsi cerita.
“Baru saja... sejak jejakkan kaki ke sini,” sahutku tanpa berahsia dan tertawa kecil. Lucu. Persis remaja pula yang tergila-gilakan artis K-Pop. Mak Long tersenyum lebar.
“Baguslah...,” puji Mak Long. Pasti Mak Long juga pernah memuja wajah-wajah tampan pemuda Korea. Buktinya lahir Aqel di muka bumi ini. Alhamdulillah... jodoh Mak Long dan Pak Long memang panjang. Mereka bersatu kembali setelah berpisah sekian lama.
“Muka dia seiras Hyeonkan...,” ujar Mak Long menyedari. Aku tersenyum.
“Dia bukan pelakon itu. Ini Park Seo Joon. Minat dengan pelakon ini. Suka tengok dia tersenyum. Dia memiliki senyuman yang indah. Bila senyum mata semakin kecil,” ujarku teruja bercerita pada Mak Long. Mak Long senyum.
“Maksud mama... aktor kacak yang kamu suka ini seiras Hyeon... anak muda mama...Aqel,” ujar Mak Long lebih terperinci. Aku terdiam. Timbul rasa segan.
“Tengok aktor ini  teringat pada Aqel. Wajah mereka seiras. Rasanya Aqel boleh jadi aktor Korea kan. Harap-harap kamu lebih sukakan Hyeon mama daripada aktor dalam gambar ini. Aqel pun ada senyuman indah macam Park Seo Joon,” ujar Mak Long mengusikku. Aku tersenyum tawar. Terasa panas mukaku. Malu. Namun aku cuba berlagak bersahaja.
“Simpanlah gambar aktor ini banyak-banyak supaya kamu tak lupakan Hyeon sampai bila-bila,” ujar Mak Long sambil tersenyum.
“Maksud mama... Hyeon...Aqel,” ujar Mak Long memperincikan bicara agar aku tidak tersilap lagi. Mak Long tergelak sendiri. Nampak riang hatinya.
“Jangan tidur lewat. Habis buat kerja terus tidur,” pesan Mak Long sambil bangkit dari birai katil. Kemudian berdiri di sebelahku. Mata Mak Long masih terarah pada gambar Park Seo Joon ini. Mahu sahaja aku sembunyikan buku ini daripada pandangan mata Mak Long. Namun sudah terlambat kerana wajah kacak ini sudah menjadi santapan mata Mak Long. Dia tersenyum sendiri.
“Dah mengantuk ni... nak tidur sekejap lagi. Assalamualaikum...,” ujar Mak Long lantas mengarah langkah ke pintu dengan senyuman yang masih terukir di bibir. Aku menyahut salam Mak Long. Aduh..., buat malu sahaja pada Mak Long! Cepat kusimpan Si Merah Jambu ini ke dalam laci. Bimbang juga Mak Long akan membuat tafsiran yang silap. Kalau gambar aktor kacak ini sentiasa berada di depan mataku bimbang pula Mak Long ingat aku rindu pada Aqel.
  “Sampai hari ini kamu tak pernah call dan whatsApp Lia,” Puan Helda tersentak. Sungguh tidak diduga. Terasa janggal juga dengan tindakan anak mudanya ini.
“Dia pun tak pernah whatsApp saya. Jauh sekali nak call...,” tingkah Aqel tidak mahu disalahkan sepenuhnya. Puan Helda mendengus. Geram.
“Kamu ingat kamu tu handsome...ada harta, dah cukup nak ikat hati perempuan. Perempuan juga perlukan perhatian. Perasaan itu yang perlu dijaga,” ujar Puan Helda geram. Sempat menyindir Aqel. Selebihnya menasihati anak mudanya. Aqel tersenyum sendiri mendengar pujian itu.
‘Sedar juga mama anak mudanya ini handsome...,’ suara kecil Aqel berbisik nakal.
“Kamu dah sedia kehilangan Lia?” tegas Puan Helda. Aqel terdiam.
“Dah ada lelaki yang berkenan pada Lia,” jelas Puan Helda diiringi keluahan kecil. Bimbang bukan kepalang. Tidak tenang hati Puan Helda dengan diam panjang Aqel.
“Dia yang cakap pada mama?” Lontaran suara itu masih tenang menambah keresahan hati Puan Helda. Persis kenyataan yang keluar dari mulutnya tidak merisaukan pemuda itu.
“Ayah kamu yang cakap. Student ayah kamu. Lelaki hebat,” jelas Puan Helda mahu menyemarakkan api cemburu di hati Aqel. Aqel perlukan persaingan. Bungkam. Aqel menyepi lagi.
“Kalau kamu masih berdiam diri, kamu akan kehilangan Lia...dan kami takkan salahkannya,” tegas Puan Helda memberi peringatan. Sudah berpihak kepada gadis itu.
“Sebagai perempuan, mama memahami perasaan Lia,” tambah Puan Helda. Senyap. Puan Helda melepaskan keluhan. Diam Aqel tidak menyenangkan hati.
“Kamu fikirlah baik-baik. Tak payah tidur sepanjang malam ini,” arah Puan Helda geram. Aqel tergelak. Sedar perempuan ini sedang keresahan.
“Assalamualaikum...,” Puan Helda menamatkan perbualan itu. Kemudian terkocoh-kocoh melangkah ke pintu.
“Nak ke mana ni?” tanya Profesor Abdullah Han yang berselisih di muka pintu. Hairan.
“Nak ke bilik Lia. Pujuknya...,” jelas Puan Helda bergegas keluar. Tidak sempat bertentang mata dengan suaminya. Tidak mahu membuang masa. Perkara penting wajib disegerakan.
“Nak pujuk Lia?” Dahi Profesor Abdullah Han berkerut. Keliru.
“Hyeon dengan Lia bergaduh?” Profesor Abdullah Han berbicara sendiri. Dia mengimbas kembali perbualan dengan Lia beberapa hari yang lalu.
“Maaf... ayah nak tanya sesuatu?” Berhati-hati Profesor Abdullah Han menutur kata. Tidak mahu menyinggung perasaan menantu yang disenangi ini. Lia berpaling sambil tersenyum.
“Okey...ayah nak tanya apa?” Sudah bersedia menjawab pertanyaan lelaki ini.
“Adam Rayyan ada hati pada kamu?” tanya Profesor Abdullah Han dengan nada lembut. Tidak mahu perkara itu dipandang serius. Keyakinan dan kepercayaan terhadap Lia tidak pernah berkurang. Lia tersentak. Dia mengeluh kecil.
“Saya dah beri penjelasan kepadanya. Dia menerima dengan hati terbuka,” Profesor Abdullah Han tersenyum. Tiada penafian namun perkara ini sudah diselesaikan dengan baik.
“Ayah memang yakin kamu bijak menangani semua ni,” puji Profesor Abdullah Han bangga.
“Terima kasih atas keyakinan ayah,” ujar Lia berlapang dada. Dia tahu batas-batas pergaulan antara lelaki dengan perempuan. Apatah lagi statusnya sebagai isteri. Dia selalu mengingatkan diri tentang perkara itu.
“Tapi tak salah kalau kamu nak berkawan dengan Adam,” tambahnya. Lia senyum.
“Kekok rasanya nak berkawan dengan Adam,” ujar Lia jujur. Profesor Abdullah Han tersenyum.
“Pasti tak selesakan...,” ujar Profesor Abdullah Han memahami situasi tersebut. Lia mengangguk.
“Sayapun tak biasa dengan Adam. Tak pernahpun berbual dengannya,” jelas Lia.
“Kamu takde kawan kuliah lelaki yang rapat?” tanya Profesor Abdullah Han sedikit tersentak. Tidaklah sampai begitu dia mengehadkan pergaulan menantunya dengan kawan-kawan kuliah.
“Takde keperluan sampai nak rapat dengan mereka. Sekadar kawan kuliah yang bertukar senyuman. Lebih senang buat tugasan kumpulan dengan kawan-kawan perempuan,” sahut Lia. Profesor Abdullah Han tersenyum lagi. Tiada perkara yang perlu Aqel bimbang walaupun mereka tinggal berjauhan.
“Untunglah Hyeon ada isteri yang cantik, setia dan pandai jaga diri,” puji Profesor Abdullah Han bangga. Lia tersenyum.
“Harap-harap Hyeon akan jadi suami yang baik,” tambahnya menggantung harapan kepada anak muda itu.
“Aqel memang baik,” sahut Lia mengakui. Kebenaran itu tidak pernah dinafikan.
“Alhamdulillah...,” Profesor Abdullah Han senang hati mendengar pengakuan menantunya ini.
“Kamu yakin pada Hyeon?” tanya Profesor Abdullah Han mahu menguji. Senyap. Lia tidak terus menjawab pertanyaan itu. Dia melontar pandangan jauh-jauh.
“Maaf...perkara ini saya kurang pasti. Sungguh sukar nak memahami Aqel,” jelas Lia tidak mahu berselindung.
“Saya juga tak pasti tentang hubungan Aqel dengan Rania. Sehari sebelum berangkat ke sini saya nampak Aqel bersama gadis itu. Mereka sungguh mesra,” jelas Lia buat Profesor Abdullah Han terdiam. Kedengaran keluhan lelaki ini.
“Aqel dah melakukan yang terbaik untuk saya. Andai dia berhajat nak terus bersama gadis itu saya reda. Apa saja keputusan Aqel saya akan terima,” tutur Lia setulus hati. Kenyataan gadis ini sedikit meresahkan hati.
“Betul?” tanyanya tidak sedap hati. Lia mengangguk.
“Saya ikhlas ayah,” sahut Lia tegas dalam senyuman. Profesor Abdullah Han mengeluh. Keresahan kembali berputik. Jelas ketenangan Lia tatkala menuturkan perkara itu. Dia yakin gadis itu bersungguh-sungguh.
“Lia tak cintakan Hyeon?” Profesor Abdullah Han bersoal-jawab sendirian. Kesal pula perkara ini tidak ditanyakan pada gadis itu.
“Kalau isteri sanggup bermadu dengan perempuan lain... maksudnya... dia dah tawar hati pada suaminya...,” Profesor Abdullah Han masih berteka-teki. Cuba menjawab persoalan dalam benak.
“Boleh jadi pengorbanan isteri kerana cinta mendalam terhadap suami,” tingkah suara hatinya. Dahi Profesor Abdullah Han berkerut memikirkannya. Namun tiada jawapan yang ditemui.


Aqel menutup laptop. Kerja yang mahu diselesaikan sudah beres. Dia mencapai alat kawalan jauh lalu menekan punat radio. Suara radio perlahan mengalun lembut muzik menemani di kala kesunyian malam yang kian larut. Aqel bangkit dari kerusi lalu melangkah ke katil. Lantas menyandarkan tubuh di kepala katil. Dia melontar pandangan ke arah gambar pengantin yang tergantung di dinding bilik ini. Suara Puan Helda berlegar-legar dalam benak. Dia membaringkan tubuh di atas tilam empuk ini lalu memejamkan mata. Mahu menjemput lena. Suara merdu Fattah Amin mengalun melodi indah buat kekasih hati singgah di telinga. Bibir Aqel mula bergerak-gerak.

“Selamat malam wahai wanita terakhir...tak mungkin kutemui seindah ini...sampai bila harusku menanti...untuk kau menjadi milikku,” Sayup-sayup kedengaran suara Aqel mengiringi suara Fattah Amin pada rangkap akhir lagu itu.


No comments:

Post a Comment