Tuesday 21 October 2014

99 Mawar Merah UntukMu ..... 2





Bab 2

Kuletak jus oren di tangan di atas tembok batu ini. Terkocoh – kocoh aku mengeluarkan iPhone dari saku beg sandangku. Jeritannya masih kedengaran. Bukan panggilan daripada Azan. Lega. Kutatap sebaris nombor baru yang tidak kukenali sambil membuat pertimbangan. Perlukah aku jawab panggilan nombor yang tidak kukenali ini? Beberapa orang yang berada dekat denganku memandangku. Mungkin terganggu dengan bunyi deringan iPhone ini.
“Bisinglah....”bisik hatiku. Kutekan punat panggilan diterima.
“Hello... Assalamualaikum....” sapaku perlahan sambil memikirkan suara siapakah yang bakal aku dengar sekejap lagi.
“Auni.... rindu awaklah....!!!” Opocot...!! Aku tersentak. Kutelan liur pahit sebaik sahaja suara lelaki itu singgah di halwa pendengaranku. Suara yang tidak ingin kudengar.
“Jangan matikan telefon.....” Laju sahaja Azan mengeluarkan arahannya. Cepat dia menegah sebelum aku bertindak. Pengalaman mengingatkannya.
“Apa hal awak call saya ni?” soalku kurang senang.
“Kan saya dah cakap tadi saya rindukan awak ... he he he...” Azan tergelak sendiri. Aku mendengus bosan. Azan masih tidak mengalah.
“Malas saya nak layan awak” ujarku tanpa berselindung. Berbicara dengan insan kebal persis dirinya tidak perlu berkias – kias. Mahu segera memusnahkan keterujaan Azan berbicara denganku. Kejam? Memang pun terasa kejam. Namun ini sahaja caranya hendak mengusir Azan daripada terus mengekori hidupku. Rimas sungguh melayan karenah Azan yang keanak – anakan ini.
“Sampai hati awak cakap macam tu” ujar Azan dalam nada rajuk. Aku diam. Tercelit sedikit belas kasihan padanya.
“Ni guna nombor telefon siapa pula ni?” soalku cuba memanjangkan bicara. Nombor ini bukan nombor yang biasa Azan gunakan.
“Saya pinjam nombor ibu saya. Awak takkan angkat kalau saya guna nombor saya” sahut Azan memberi penjelasan. Dia sudah sedia maklum kenyataan tersebut.
“Tahupun awak” perliku.
“Saya cakap pada ibu nak call girlfriend. Buka main sukanya ibu” cerita Azan ceria.
“Awak jangan nak merepeklah” marahku. Tidak boleh diberi muka langsung pemuda ini. Sesuka hati sahaja dia bertindak.
“Betul Auni.... ibu teruja nak kenal awak” jelas Azan bersemangat.
“Awak jangan cakap yang bukan – bukan” rungutku radang.  
“Saya banyak bercerita tentang awak pada ibu saya” Azan bersuara lagi. Aku mendengus kasar. Memang tidak mengizinkan Azan bertindak sedemikian.
“Malas saya nak layan awak. Otak awak tu ada yang tak betul” radangku tidak dapat menahan sabar lagi. Terus kutekan punat merah. Suara Azan serta merta lenyap. Segera kupilih mod senyap agar deringan panggilan Azan tidak didengari lagi. Biarlah berjuta kali Azan menelefon, kali ini tiada sesiapa yang akan terganggu. Kucapai jus oren di atas tembok batu lalu menyambung langkahku semula. Sudah tidak mahu memikirkan tentang Azan lagi.
Subhanallah...!!! Aku terloncat ke tepi. Terkejut. Tanganku mengurut – urut dadaku yang berdegup kencang. Berdebah betul Si Pemandu kereta BMW itu.
“Berlagak sangat...! Mentang – mentanglah pandu kereta mewah. Bawa kereta macam samseng” rungutku sendirian. Terkilan dengan tindakan pemuda yang tidak berhemah. Bahkan sakit hati sebagai mangsa yang teraniaya.
“Alamak....!” Aku terjerit kecil menatap t – shirt yang kupakai basah bertompok – tompak di bahagian hadapan akibat disimbah jus oren di tanganku ini. Sungguh memalukan. Aku mendengus geram. Berbaki setengah gelas sahaja lagi. Tanganku habis dibasahi jus oren ini. Rasa meleket. Lantas kubaling baki jus oren yang tertinggal ke dalam tong sampah. Kempunan hendak minum jus oren. 
“Kalaulah saya jumpa orang itu tahulah saya nak ajarnya nanti. Berlagak betul...!” marahku tidak puas hati. Aku menutup bahagian t – shirt yang basah dengan beg galasku. Sudah tidak selesa dalam keadaan begini. Apatah lagi dengan emosi yang tidak stabil sekarang. Mahu diamuk sahaja pemilik kereta BMW yang tidak tahu berbudi bahasa itu.
Kutolak kasar daun pintu kaca Butik Selendang Kasih. Kulepaskan beg sandangku ke atas meja kaunter dengan wajah yang masam mencuka. Aku terus sahaja berlalu ke bilik air. Lama juga aku menghabiskan masa di dalam bilik air ini. Habis basah bahagian hadapan t – shirt yang kupakai ini. Rimas.
“Apa hal t – shirt kamu basah?” tegur Kak Ros hairan. Aku mencebik. Baran di hati belum lenyap sepenuhnya. Mahu disepak – sepak macam bola sahaja pemandu BMW itu. 
“Ada orang yang tak guna mata pandu kereta” rungutku dengan wajah yang serius. Terkebil – kebil Kak Ros menatapku. Kurang faham.
“Ada samseng jalanan yang bawa kereta macam hantu. Hampir – hampir nak langgar saya” marahku dengan dengusan kecil.
“Apa...!” Besar anak mata Kak Ros menatapku. Terkejut.
“Kamu tak apa – apa? Pergilah tukar t – shirt kamu tu” arah Kak Ros. Berkerut dahiku memikirkan bicara Kak Ros. Hendak tukar baju? Mana hendak dapat baju? Aku mencapai dompet di dalam beg galasku. Menyelak – menyelak dompetku. Tiada pilihan terpaksa mengorbankan wangku demi menggantikan t – shirt basah yang masih tersarung di tubuhku ini. Pemandu BMW itu sungguh menyusahkan aku. Aku mendengus sendirian. Perasaan geram masih tidak hilang.
“Kak Ros saya keluar.......” Bicaraku tergantung. Serentak aku dan Kak Ros melontar pandangan ke muka pintu kaca yang sudah terkuak. Seorang pemuda melangkah masuk. Aku terkedu menatapnya. Begitu juga dengan Kak Ros. Penampilan pemuda itu menggusarkanku. Leher berantai, telinganya bersubang dan bergelang tangan. Selayaknya seorang samseng. Kupandang Kak Ros. Kak Ros pandang aku. Hati gentar. Terlintas di fikiranku mungkinkah dia lintah darah yang mengutip duit perlindungan.
“Hemmm....” Pemuda ini berdehem memaksa aku mengarah pandangan kepadanya. Aku dan pemuda ini bertentang mata. Adakah dia akan menyerangku lantaran kemarahanku tadi. Mulutku telah melempiaskan bicara – bicara kurang senang tadi. Aku mengetap bibir. Hatiku menitip doa mudah – mudahan aku dilindungi Allah.
Pemuda ini melangkah setapak mendekatiku. Aku melangkah setapak ke belakang. Cuba menjarakkan diri darinya. Tidak senang berdekatan dengannya. Dia melangkah setapak lagi.  
Stop....!” Aku baru sahaja mahu berundur lagi tetapi larangannya mematikan hajatku. Aku terkebil – kebil menatapnya. Begitu juga Kak Ros terkedu panjang. Tanganku dicapai lalu beg kertas ditangannya dipindahkan ke tanganku. Tergantung di tanganku. Kemudian berpaling dan terus melangkah ke pintu. Sekelip mata dia hilang dari pandangan mataku. Aku menghela nafas panjang. Kulihat Kak Ros sedang mengurut – urut dadanya. Mungkin sama terkejut dengan kehadiran pemuda misteri itu. Pemuda yang sering membayangi diriku.
“Apa yang dia hadiahkan pada kamu, Lia?” suara Kak Ros memecah kesepian sekali gus menyedarkan aku ada sesuatu yang tergantung di tanganku. Beg kertas pemberian pemuda misteri itu. Aku meletakkan di atas meja. Kak Ros datang merapati mahu mengetahui kandungan beg kertas ini.
“Dia belikan kamu baju” Nyaring suara yang dilontar dari kerongkong Kak Ros. Aku terpana. Ada kemusykilan menyerbu diriku. Aku menilik – nilik jersi merah di tanganku ini. Lembut fabriknya.
“Sah dia yang kotorkan baju kamu. Nak tunjuk baiklah tu” suara Kak Ros berbaur sinis. Aku masih membisu. Fikiranku ligat berputar memikirkan tindakan pemuda itu. Jangan – jangan dia mendengar kemarahanku dan memerhatikan gelagatku tadi. Oh..... sungguh membinggungkan! Perkara yang pasti pemuda itulah pemandu yang tidak berhemah itu.
“Dah ada orang belikan baju baru, pergilah tukar baju kamu tu” arah Kak Ros.
“Tak mahulah Kak Ros” putusku sambil memasukkan kembali jersi merah ini ke dalam beg kertas lantas meletakkannya di atas meja.
“Hey.... jual mahal pula” perli Kak Ros sambil mencebik bibir ke arahku. Aku hanya menayangkan wajah bersahajaku. Kalau aku memakai jersi merah ini bermakna terlalu mudah aku memaafkannya. Sikap negatif yang belum mampu aku kikis suka berdendam.
“Kamu masih nak pakai baju basah tu?” soal Kak Ros dengan dahi yang berkerut. Runsing dengan tindakanku. Aku mengetap bibir.
“Saya nak keluar sekejap, Kak Ros” beritahuku. Kak Ros tercengang – cengang menyoroti langkahku sehingga ke muka pintu.
Aku memasuki Plaza Limbang. Berkunjung ke Pasar raya Queens. Bergerak ke bahagian pakaian perempuan lalu memilih – milih t –shirt yang berkenan di hati. Kucapai t – shirt ungu yang di dadanya terpampang gambar beruang. Sungguh comel. Muktamad aku akan memiliki t – shirt ini.
“Saya tak tahu pula awak suka beruang. Ganas juga awak ni ye” satu suara berbicara di belakangku. Laju aku berpaling. Bertentang mata dengan pemuda ini. Aku terkedu. Aneh dan pelik. Menakjubkan. Persis aku tidak percaya dia boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan begitu fasih. Sungguh mengkagumkan. Rasa aneh yang menebal dengan kemunculannya yang tidak diundang ini. Laju sahaja tanganku mencapai t – shirt ungu ini lantas bergerak ke kaunter pembayaran. Mahu segera berlalu dari sini. Rasa tidak percaya dia masih mengekoriku.
“RM 39.90 cik...” tutur gadis di kaunter ini. Aku menguak dompetku.
“Biar saya yang bayar” suaranya mencelah.
“Tak usah” tegahku tidak senang hati. Namun not RM 50 itu sudah dihulurkan kepada gadis itu, lalu memproses bayaran untuk t – shirt yang sudah disimpan di dalam beg kertas.
“Terima kasih...” Baki wang dihulurkan kepada pemuda misteri yang dermawan ini, manakala beg kertas diserahkan kepadaku.
“Terima kasih....” ujarku kepada gadis di kaunter pembayaran ini. Aku melangkah meninggalkan kaunter.
“Nah.... saya bayar duit awak” tuturku sambil berpaling ke arahnya. Langkahnya mati. Dia tersentak.
“Saya tak suka berhutang. Apatah lagi berhutang dengan orang asing” tegasku serius. Kuletakkan wang kertas RM50 di atas telapak tangannya. Dia terkebil – kebil menatapku.
“Esok datang ke Butik Selendang Kasih. Saya nak pulangkan jersi yang awak hantar tadi” jelasku. Sungguh aku tidak mahu terikat dengan dirinya. Tiada yang menyenangkan. Keluargaku juga pasti tidak mahu aku bersahabat dengannya. Dia yang terlalu mencurigakan.
“Awak.....”
“Esok awak pulangkan baki wang saya itu di Butik Selendang Kasih” arahku memintas bicaranya. Aku memusing tubuhku, lantas melangkah laju meninggalkannya. Dadaku berdebar – debar. Kebimbangan menyelubungiku. Risau jika pemuda itu masih mahu mengekoriku. Cuba kuamati bunyi derap langkah. Aku menarik nafas lega. Berdiri di sebalik tiang batu besar ini, aku melontar pandangan ke arahnya. Pemuda itu sedanng menjawab panggilan iPhonenya. Wajahnya cemas. Sekelip mata sahaja dia sudah berlari pantas ke arah pintu utama. Langsung tidak mengendahkan pandangan orang awam yang berlegaran di pusat membeli – belah ini. Sungguh tinggi keyakinan dirinya. Perlahan – lahan aku melepaskan keluhanku. Pasti sekejap lagi dia akan beraksi persis seorang pahlawan handalan yang beradu tenaga di medan pertarungan.
j0230876

“Polis….polis… lari… lari…!!!” Beberapa kelibat anak muda lari bertempiaran membawa diri. Pasti ada perkara yang menyalahi undang – undang yang telah mereka lakukan. Sejak akhir – akhir ini banyak sangat pergaduhan samseng – samseng yang berlaku di sekitar kawasan ini. Dendam yang tidak pernah habis. Masing – masing mahu melindungi dan menuntut bela untuk anak buah.
Pupp...! Daun pintu kaca Butik Selendang Kasih ditolak kasar. Seorang lelaki meluru masuk. Dia berlari lalu menyelinap masuk di bawah meja kaunter. Aku tersentak dan terkebil – kebil.
“Awak ni siapa?” soalku dengan rasa was – was. Hatiku gusar.
“Huussshhh....” Isyarat diamku yang panjang. Aku mengerti kehadirannya di sini minta dirahsiakan. Kulontar pandangan keluar. Sekumpulan lelaki berpakaian seragam biru sedang bertebaran di kawasan ini membuat pemeriksaan. Mereka sudah semestinya telah menerima laporan tentang pergaduhan yang dicetuskan oleh kaki – kaki samseng. Samseng? Aku terkedu. Lambat – lambat aku menundukkan muka. Cuba memberanikan diri mengarah mataku kepada lelaki yang sedang bersembunyi di bawah kaunter ini. Mata bertentang mata. Aku berundur selangkah ke belakang. Jarinya diletak antara celah – celah bibirnya. Meminta agar aku berdiam diri. Kewujudannya di sini harus dirahsiakan. Maka aku hanya mematungkan diri dengan pandangan sentiasa terarah menembusi dinding – dinding kaca ini. Cuba mengawasi keadaan di luar. Berlagak biasa. Persis diupah jadi peninjau.
“Awak keluar dari sini sekarang” tegasku dalam nada berbisik. Sedikit gusar kerana bersubahat dengan pesalah. Dia menatapku. Langsung tidak bergerak.
“Cepat keluar” arahku lebih tegas. Dia masih menatapku. Aku mengetap bibir menahan geram. Kata samseng tetapi tahu pula takut. Getus suara hatiku.
“Awak tak bohong?” Kali ini dia bersuara. Aku mengangguk. Memang aku bercakap benar.
“Saya percaya awak” tuturnya mula bangkit dari tempat persembunyian ini. Tiba – tiba sahaja aku terpandang dua orang lelaki bertubuh sasa liar memandang sekeliling. Persis sedang mencari – cari seseorang.
“Jangan bergerak!” tegahku. Dia terduduk kembali di bawah kaunter ini.
“Saya rasa dua orang lelaki di luar itu sedang mencari awak” tuturku berbisik. Liar sahaja anak mataku mengekori gerak – geri dua orang lelaki itu. Kira – kira 10 minit berlegar – legar di kawasan ini, akhirnya datang sebuah kereta pacuan empat roda membawa dua orang lelaki itu berlalu.
“Keadaan selamat sekarang. Awak boleh keluar.... dan pergi dari sini” pintaku tidak mahu terbabit sama dalam hal ini. Risau mengundang musibah. Melindungi orang yang bersalah pasti turut mendapat tempias masalahnya. Bingkas dia bangun dari persembunyiannya.
“Terima kasih” tuturnya lantas mengeluarkan sesuatu dari poket seluar jeans yang dipakainya.
“Baki wang awak semalam” tuturnya seraya meletakkan beberapa keping wang kertas di atas kaunter.
“Bibir awak berdarah” tegurku baru menyedarinya. Laju tangannya mengesat. Tanpa sepatah kata dia berlalu ke pintu dan melangkah keluar meninggalkan aku termanggu – manggu. Langsung kata – kataku tidak diendahkannya. Sekejap sahaja kelibatnya lenyap dari pandangan mata.
“Aunie....” Aku tersentak. Kak Ros sudah melewati pintu melangkah mendekatiku.
“Juahnya kamu termenung” tegurnya. Aku tersenyum sekilas. Lega hatiku tatkala pemuda itu sudah tidak berada di sini ketika kemunculan Kak Ros.
“Apa yang kamu fikirkan? Akak tengok pandangan kamu menembusi dinding kaca ni” komen Kak Ros. Aku menggeleng. Lantas mencapai duit yang ditinggalkan oleh pemuda itu. Kusimpan di dalam saku beg galasku. Sedekit gusar hati mengenang kecederaan pemuda itu. Tidak payah fikirkan sangat. Bibirnya hanya pecah sedikit sahaja. Lagipun bukan aku penyebab kecederaannya. Tidak perlu bimbang dan rasa bersalah. Muktamad.  
Aku memulakan tugas harianku di Butik Selendang Kasih. Menyambut kedatangan para pelenggan dan melayan mereka sebaik – baiknya. Sesekali kulontar pandanganku keluar melalui dinding kaca ini. Mencari kelibat pemuda itu. Dia langsung tidak kelihatan mahupun rakan – rakannya. Pihak lawannya juga sudah tidak berkeliaran di luar sana. Aku yakin dia telah balik ke rumahnya. Mungkin juga sedang berada di mana – mana klinik perubatan merawat kecederaannya.
 “Apa yang sedang kamu fikirkan?” soal Kak Ros menyentakkanku. Aku menggeleng dan tersengih. Sekali lagi soalan ini diajukannya kepadaku.
“Kamu tunggu seseorang?” soal Kak Ros curiga.
“Taklah” sahutku.
“Mencurigakan tingkahlaku kamu. Asyik pandang keluar saja” tutur Kak Ros lagi.
“Jangan – jangan kamu sedang menunggu lelaki itu” serkap jarang Kak Ros sambil menatapku. Membutang pandangan Kak Ros menatapku.
“Lelaki? Lelaki mana pula ni?” soalku berlagak tenang. Tidak mudah mengakuinya. Sebetulnya aku tidak menunggu kedatangan lelaki itu. Hanya aku sedang memikirkannya.
“Lelaki yang belikan kamu t – shirt” tambah Kak Ros.
“Takde untungnya saya memikirkan orang yang pelik Kak Ros. Langsung tak kenal, jauh sekali pernah berbual – bual, tiba – tiba saja begitu baik hati belikan saya t – shirt. Betul – betul membinggungkan” keluhku kurang senang dan sedikit rasa terbeban.
“Akak yakin dan sangat – sangat yakin lelaki itu sukakan kamu, Aunie. Mungkin juga dia dah jatuh cinta pandang pertama pada kamu” tutur Kak Ros menyakatku.
“Mengarutlah Kak Ros ni” keluhku menarik muka masam. Kak Ros sudah tergelak – gelak. Suka sangat mengusikku.
“Akak nak ingatkan kamu lagi agar berhati – hati. Tak tahu apa motifnya baik sangat dengan kamu. Risau kalau dia berniat jahat dengan kamu. Sekarang ini ramai sangat orang jahat. Setiap hari dah tak rasa selamat lagi” keluh Kak Ros serius. Kecut hatiku mendengarkannya. Bicara Kak Ros memang berasas.
“Boleh jadi juga orang yang dengki dengan keluarga kamu. Cuba memusnahkan usaha mama kamu dengan mempergunakan kamu. Mula – mula buat kamu jatuh cinta. Kemudian gunakan kamu untuk capai niat jahat mereka” ujar Kak Ros memanjangkan curiganya.
“Tak elok prasangka buruk, Kak Ros” tegurku. Kak Ros tersenyum.
“Sekadar berhati – hati. Tak salahkan. Lagipun pemuda misteri itu handsome juga” sahut Kak Ros tersenyum meleret lalu meninggalkan aku kembali bersendirian di ruang kaunter ini. Kak Ros menyambung tugasnya melayan para pelanggan yang berkunjung.  Bersendirian di sini mengajak aku berfikir semula tentang bicara Kak Ros. Apabila aku memikirkan logiknya memang menakutkan. Kemunculan lelaki misteri itu sukar mahu difahami. Rasa sangsi yang mendalam. Seseorang yang begitu asing dan berkelakuan aneh tiba – tiba sahaja bermurah hati memberi hadiah.
‘Ya Allah.... aku mohon perlindunganMu. Jauhi segala kejahatan daripada menimpa ke atasku dan keluargaku, ke atas sekalian orang yang kusayangi yang berada di sekelilingku. Engkau sucikanlah hati – hati hambaMu yang berniat jahat di muka bumi ini. Amin’.
Aku serahkan segala – galanya kepada Allah Yang Maha Berkuasa dan Yang Maha Mengetahui. Selagi manusia taat kepada Allah pasti tiada kejahatan akan berlaku di muka bumi ini. Tiada sesiapa yang menzalami mahupun dizalami sesama sendiri. Lantas kupadamkan syakwasangka kepada lelaki itu. Tidak mahu prasangka yang bukan – bukan.

No comments:

Post a Comment